Page 154 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 154
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju
Namesto zaključka
Poskusila sem (nepopolno) začrtati specifično podobo (razumevanje) femi-
nizma danes, tj. v postfeminističnem in neoliberalnem času – katerega »ak-
tualnost« oživljajo po eni strani zvezdnice in medijski prispevki (ter ga tako
delajo tržno zanimivega), po drugi pa seveda družbene akcije (omenimo tu
slovensko #jaztudi). V prvem primeru gre, kot sem poskušala vsaj nakazati,
za zelo specifične oblike razumevanja feminizma, ki ga zaznamuje neolibe-
ralni besednjak opolnomočenja in izbire, ta pa implicira, da je treba samo
hoteti in da so te izbire dejansko vsem na voljo (podobno kot sta na voljo
šolski uspeh in kasnejša kariera).
Lahko se zgodi, da bo spregledano, da je ta »novi feminizem« vide-
ti precej podoben starim oblikam konvencionalne ženskosti (Butler, 2009:
950). Podobno pravi tudi Angela McRobbie: da se pod slavljenjem ženske
svobode, ki ga prinašajo različne oblike popularne kulture, skriva poplavni
val patriarhizma (McRobbie, 2008: 539). Spričo tega je še toliko bolj po-
membno, da si prizadevamo za zgodovinsko niansirano podobo feminiz-
ma in bojev žensk za pravice, in tu ima šolski sistem pomembno vlogo.
Literatura
Becker, Sarah, et al. Post-Feminism for Children: Feminism »Repackaged« in
the Bratz Films. Media, Culture, Society 38, št. 8 (2016): 1218–1235.
Butler, Jess. Angela McRobbie, The Aftermath of Feminism: Gender, Cultu-
re and Social Change. International Journal of Communication, 3 (2009):
950–956.
Gill, Rosalind. Gender and The Media. Cambridge: Polity, 2007.
McRobbie, Angela. The Aftermath of Feminism. Gender, Culture and Social
Change. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC:
Sage, 2009.
McRobbie, Angela. Young Women and Consumer Culture. An Intervention.
Cultural Studies 22, št. 5 (2008): 531–550.
Rivers, Nicola. Postfeminism(s) and the Arrival of the Fourth Wave. Turning
Tides. London: Palgrave Macmillan, 2017.
Vendramin, Valerija. Feministična »ponovna branja« : oblikovanje književne-
ga kanona in njegovo umeščanje v kurikulum. V Raziskovanje v vzgo-
ji in izobraževanju, ur. Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar, Ana Mlekuž, 69–76.
Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018a. Dostopno prek: http://www.pei.si/
ISBN/978-961-270-280-9/mobile/index.html#p=1 (15. 2. 2019).
154
Namesto zaključka
Poskusila sem (nepopolno) začrtati specifično podobo (razumevanje) femi-
nizma danes, tj. v postfeminističnem in neoliberalnem času – katerega »ak-
tualnost« oživljajo po eni strani zvezdnice in medijski prispevki (ter ga tako
delajo tržno zanimivega), po drugi pa seveda družbene akcije (omenimo tu
slovensko #jaztudi). V prvem primeru gre, kot sem poskušala vsaj nakazati,
za zelo specifične oblike razumevanja feminizma, ki ga zaznamuje neolibe-
ralni besednjak opolnomočenja in izbire, ta pa implicira, da je treba samo
hoteti in da so te izbire dejansko vsem na voljo (podobno kot sta na voljo
šolski uspeh in kasnejša kariera).
Lahko se zgodi, da bo spregledano, da je ta »novi feminizem« vide-
ti precej podoben starim oblikam konvencionalne ženskosti (Butler, 2009:
950). Podobno pravi tudi Angela McRobbie: da se pod slavljenjem ženske
svobode, ki ga prinašajo različne oblike popularne kulture, skriva poplavni
val patriarhizma (McRobbie, 2008: 539). Spričo tega je še toliko bolj po-
membno, da si prizadevamo za zgodovinsko niansirano podobo feminiz-
ma in bojev žensk za pravice, in tu ima šolski sistem pomembno vlogo.
Literatura
Becker, Sarah, et al. Post-Feminism for Children: Feminism »Repackaged« in
the Bratz Films. Media, Culture, Society 38, št. 8 (2016): 1218–1235.
Butler, Jess. Angela McRobbie, The Aftermath of Feminism: Gender, Cultu-
re and Social Change. International Journal of Communication, 3 (2009):
950–956.
Gill, Rosalind. Gender and The Media. Cambridge: Polity, 2007.
McRobbie, Angela. The Aftermath of Feminism. Gender, Culture and Social
Change. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC:
Sage, 2009.
McRobbie, Angela. Young Women and Consumer Culture. An Intervention.
Cultural Studies 22, št. 5 (2008): 531–550.
Rivers, Nicola. Postfeminism(s) and the Arrival of the Fourth Wave. Turning
Tides. London: Palgrave Macmillan, 2017.
Vendramin, Valerija. Feministična »ponovna branja« : oblikovanje književne-
ga kanona in njegovo umeščanje v kurikulum. V Raziskovanje v vzgo-
ji in izobraževanju, ur. Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar, Ana Mlekuž, 69–76.
Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018a. Dostopno prek: http://www.pei.si/
ISBN/978-961-270-280-9/mobile/index.html#p=1 (15. 2. 2019).
154