Page 150 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 150
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju
li feministični? Seveda ne, saj so uporabljeni označevalci precej predvidljivi
(konotirajo neodvisnost, svobodo, telesno avtonomijo ipd.) in povezani s
potrošnjo. Z drugimi besedami, feministični cilji, v prvi fazi kooptirani, so
nam v naslednji fazi prodani nazaj kot izbire, kaj kupiti (Gill, 2007: 95).3 S
tem uvidom v mislih je treba biti torej pozoren na izrazje in razumevanje.
Koordinate razumevanja feminizma danes
Med pomembnimi koordinatami današnjega razumevanja feminizma so
torej:
1) Feministične zahteve so prisvojene na način, ki kaže na depoli-
tizacijo feminizma, kar pomeni, da gre za selektivno vključeva-
nje feminističnih zahtev in hkratno zavračanje le-teh kot nepo-
membnih (gl. npr. McRobbie, 2009).
2) Dekleta/mlade ženske so v (medijski/medializirani) pokrajini
predstavljena kot privlačne heroine, ki brez težav parirajo moš-
kim vrstnikom, čakajo pa jih uspeh, slava in denar. Jasno bi mo-
ralo biti, da to velja le za določen segment deklet (ki so že tako ali
tako v privilegiranem položaju) ter da je uspeh pogosto relativen
in ne vodi nujno oziroma sploh ne do bleščečih poklicnih karier.
3) Poudarek je na osebnih bitkah in ženski neodvisnosti, ne pa na
denimo kolektivnih prizadevanjih, problematiki individualizaci-
je družbenih problemov, problematiki zamenjave lepote, videza
in potrošnje z močjo, seksualne objektifikacije kot svobodno iz-
brane ipd. (Becker et al., 2016).
V zadnjem času je zaznavati premike v odnosu do feminizma, ki jih v
splošnem lahko očrtamo na naslednji način. Na eni strani imamo še ved-
no odpor do feminizma (v stilu »Saj sem za ženske pravice, a nisem femi-
nistka ...«), na drugi pa je vzniknil feminizem kot blagovna znamka (prim.
že omenjene majice). Danes nadvse aktualno opolnomočenje (»empower-
ment«) lahko označuje karkoli, kar pač ženska počne, in pogosto je to na-
kupovanje (za več gl. Vendramin 2018b).
Zvezdnice so ponujene (ali se ponujajo) kot zgledi za svoje oboževalke
– uporabljajo jezik feminizma, da bi prodale svoje individualne uspehe kot
navdihujoče in na dosegu vseh žensk (Rivers, 2017: 61). Njihova posvojitev
3 Rosalind Gill omenja, da je Fredric Jameson temu v nekem drugem kontekstu rekel
»kanibalizacija idej« – danes nosimo feministično masko, jutri pa kakšno drugo, če
nam bo pomagala prodajati (Gill, 2007: 95).
150
li feministični? Seveda ne, saj so uporabljeni označevalci precej predvidljivi
(konotirajo neodvisnost, svobodo, telesno avtonomijo ipd.) in povezani s
potrošnjo. Z drugimi besedami, feministični cilji, v prvi fazi kooptirani, so
nam v naslednji fazi prodani nazaj kot izbire, kaj kupiti (Gill, 2007: 95).3 S
tem uvidom v mislih je treba biti torej pozoren na izrazje in razumevanje.
Koordinate razumevanja feminizma danes
Med pomembnimi koordinatami današnjega razumevanja feminizma so
torej:
1) Feministične zahteve so prisvojene na način, ki kaže na depoli-
tizacijo feminizma, kar pomeni, da gre za selektivno vključeva-
nje feminističnih zahtev in hkratno zavračanje le-teh kot nepo-
membnih (gl. npr. McRobbie, 2009).
2) Dekleta/mlade ženske so v (medijski/medializirani) pokrajini
predstavljena kot privlačne heroine, ki brez težav parirajo moš-
kim vrstnikom, čakajo pa jih uspeh, slava in denar. Jasno bi mo-
ralo biti, da to velja le za določen segment deklet (ki so že tako ali
tako v privilegiranem položaju) ter da je uspeh pogosto relativen
in ne vodi nujno oziroma sploh ne do bleščečih poklicnih karier.
3) Poudarek je na osebnih bitkah in ženski neodvisnosti, ne pa na
denimo kolektivnih prizadevanjih, problematiki individualizaci-
je družbenih problemov, problematiki zamenjave lepote, videza
in potrošnje z močjo, seksualne objektifikacije kot svobodno iz-
brane ipd. (Becker et al., 2016).
V zadnjem času je zaznavati premike v odnosu do feminizma, ki jih v
splošnem lahko očrtamo na naslednji način. Na eni strani imamo še ved-
no odpor do feminizma (v stilu »Saj sem za ženske pravice, a nisem femi-
nistka ...«), na drugi pa je vzniknil feminizem kot blagovna znamka (prim.
že omenjene majice). Danes nadvse aktualno opolnomočenje (»empower-
ment«) lahko označuje karkoli, kar pač ženska počne, in pogosto je to na-
kupovanje (za več gl. Vendramin 2018b).
Zvezdnice so ponujene (ali se ponujajo) kot zgledi za svoje oboževalke
– uporabljajo jezik feminizma, da bi prodale svoje individualne uspehe kot
navdihujoče in na dosegu vseh žensk (Rivers, 2017: 61). Njihova posvojitev
3 Rosalind Gill omenja, da je Fredric Jameson temu v nekem drugem kontekstu rekel
»kanibalizacija idej« – danes nosimo feministično masko, jutri pa kakšno drugo, če
nam bo pomagala prodajati (Gill, 2007: 95).
150