Page 153 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 153
vključenost družinske tematike v izobr aževanje učiteljev
gre za osnovno šolo, seveda pa bi bilo zanimivo videti, kako je s tem po izo-
braževalni vertikali); katere teme so obdelane, katere pa so popolnoma od-
sotne in kaj je na voljo tistim, ki bi se o tem nemara radi podrobneje pou-
čili – in to onstran medijskih reprezentacij in t. i. zvezdniškega feminizma
(prim. Vendramin, 2018c). To delo ponuja samo preliminarni vpogled (ta
prispevek je nekako prvi korak), pregled nekaterih učnih načrtov, izbranih
po tem, da je verjetno, da se v njih pojavljajo teme, ki nas zanimajo, pa vs-
topna točka.9
V učnem načrtu za zgodovino (Kunaver in sod., 2011) denimo femini-
zem ni omenjen z besedo, imamo pa:
− boj žensk za enakopravnost,
− odnosi med družinskimi člani in njihove naloge: moška in ženska
vloga,
− emancipacija žensk in posledice.
V učnem načrtu za državljansko in domovinsko vzgojo ter etiko (Kar-
ba in sod., 2011) feminizem prav tako ni omenjen z besedo, imamo pa:
− človekove in otrokove pravice,
− biološki spol in družbeno opredeljeni spol.
Učni načrt za družbo (Budnar in sod., 2011) pa pravi, da učenci (si-
c!)10 »spoznajo, da so ljudje v skupnosti različni (na primer: po starosti, veri,
spolni usmerjenosti, etnični pripadnosti, družbenoekonomskem statusu;
družbene, kulturne razlike idr.) in prepoznajo stereotipe v povezavi z nji-
mi«.11
Izbrani učni načrti – za boljši vpogled bi bilo seveda treba narediti ob-
sežnejšo analizo, ki bi vključevala tudi druge didaktične materiale – kaže-
jo, da tematski prostor za primerno obravnavo je, vprašanje pa je, kako se s
tem spopadajo učitelji_ce, kako pomembno se jim zdi temu posvetiti nekaj
več pozornosti, kako aktualno se jim to zdi ipd. Zato bi morali biti učni na-
črti nekoliko bolj specifični, da ne bi reproducirali prevladujočega mnenja,
da je danes že vse doseženo in preseženo, kar zadeva enakost med spoli.
9 Iskanje je bilo opravljeno po ključnih besedah, pa tudi po temah.
10 Za razliko od nekaterih prvih prenovljenih učni načrtov, ki so uporabljali obojespol-
sko obliko, je sedaj v rabi izključno moška. Ta problematika je preobsežna, da bi jo
na tem mestu lahko poglobljeno odpirali.
11 Denimo, da bi bilo možno ob pogovoru o praznikih vpeljati tudi razpravo o 8. mar-
cu in s tem našo temo.
153
gre za osnovno šolo, seveda pa bi bilo zanimivo videti, kako je s tem po izo-
braževalni vertikali); katere teme so obdelane, katere pa so popolnoma od-
sotne in kaj je na voljo tistim, ki bi se o tem nemara radi podrobneje pou-
čili – in to onstran medijskih reprezentacij in t. i. zvezdniškega feminizma
(prim. Vendramin, 2018c). To delo ponuja samo preliminarni vpogled (ta
prispevek je nekako prvi korak), pregled nekaterih učnih načrtov, izbranih
po tem, da je verjetno, da se v njih pojavljajo teme, ki nas zanimajo, pa vs-
topna točka.9
V učnem načrtu za zgodovino (Kunaver in sod., 2011) denimo femini-
zem ni omenjen z besedo, imamo pa:
− boj žensk za enakopravnost,
− odnosi med družinskimi člani in njihove naloge: moška in ženska
vloga,
− emancipacija žensk in posledice.
V učnem načrtu za državljansko in domovinsko vzgojo ter etiko (Kar-
ba in sod., 2011) feminizem prav tako ni omenjen z besedo, imamo pa:
− človekove in otrokove pravice,
− biološki spol in družbeno opredeljeni spol.
Učni načrt za družbo (Budnar in sod., 2011) pa pravi, da učenci (si-
c!)10 »spoznajo, da so ljudje v skupnosti različni (na primer: po starosti, veri,
spolni usmerjenosti, etnični pripadnosti, družbenoekonomskem statusu;
družbene, kulturne razlike idr.) in prepoznajo stereotipe v povezavi z nji-
mi«.11
Izbrani učni načrti – za boljši vpogled bi bilo seveda treba narediti ob-
sežnejšo analizo, ki bi vključevala tudi druge didaktične materiale – kaže-
jo, da tematski prostor za primerno obravnavo je, vprašanje pa je, kako se s
tem spopadajo učitelji_ce, kako pomembno se jim zdi temu posvetiti nekaj
več pozornosti, kako aktualno se jim to zdi ipd. Zato bi morali biti učni na-
črti nekoliko bolj specifični, da ne bi reproducirali prevladujočega mnenja,
da je danes že vse doseženo in preseženo, kar zadeva enakost med spoli.
9 Iskanje je bilo opravljeno po ključnih besedah, pa tudi po temah.
10 Za razliko od nekaterih prvih prenovljenih učni načrtov, ki so uporabljali obojespol-
sko obliko, je sedaj v rabi izključno moška. Ta problematika je preobsežna, da bi jo
na tem mestu lahko poglobljeno odpirali.
11 Denimo, da bi bilo možno ob pogovoru o praznikih vpeljati tudi razpravo o 8. mar-
cu in s tem našo temo.
153