Page 88 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 88
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju

ročja so napolnjena celo z zamislimi, ki si jih niti (še) ne znamo priklicati v
zavest – tukaj govorimo o osebnem in kolektivnem nezavednem (elemente
miselnega področja bomo v nadaljevanju imenovali ideje in cilji).

Dve smeri potovanja po Zemljevidu učenja in poučevanja
Naše življenje je vpeto v neskončno verigo vzrokov in posledic, ki nas (tako
radi pomislimo) v ravni črti vodijo od samega začetka do konca vseh kon-
cev. Toda vemo, da se v našem gibanju tudi nenehno vračamo na poprejšnja
izhodišča in nato s pomočjo izboljšanih načrtov ponovno potujemo v smeri
tega ali onega cilja. Pomembna je ugotovitev, da je prav čas tista razsežnost
našega življenja, ki poteku dogodkov ustvarja okvir ter nam iz vsakokra-
tnega sedanjega trenutka omogoča pregled opravljene poti in hkrati načr-
tovanje nadaljnjih korakov v prihodnosti.

Takšne ali drugačne smeri potovanja si v šolski rabi lahko predsta-
vljamo v podobi gibanja po Zemljevidu učenja in poučevanja. Nadvse po-
membno je, kaj storimo poprej in kaj pozneje in dve zaporedji korakov po-
tovanja po pokrajinah zemljevida nam bosta določili temeljne značilnosti
učenja in poučevanja s poustvarjanjem ter učenja in poučevanja z ustvarja-
njem.

Štirje kažipoti za dobro potovanje po Zemljevidu učenja in
poučevanja
Obe smeri potovanja je potrebno med sabo izmenjevati (seveda!) in pri
oblikovanju navodil, kako uspešno potovati po Zemljevidu učenja in pou-
čevanja – torej kje in kdaj zamenjati smer – bomo označili štiri kažipote in
pri tem izhajali iz procesnega zaporedja, ki ga je oblikoval Edward Demin-
g:1 načrtuj, izvedi, preveri in ukrepaj.

Preizkus uporabnosti v družbenem in šolskem prostoru
Cela področja dejavnosti v družbi se že izvajajo s pomočjo umetne inte-
ligence, računalnikov in avtomatsko vodenih strojev. To seveda pomeni,
da utegnejo ljudje, ki svoje službe opravljajo na teh področjih, nekoč osta-
ti brez dela. Ko bo število trajno brezposelnih ljudi prekoračilo določeno
mejo, bo za vzdrževanje socialnega miru postala nujna uvedba temeljne-
ga osebnega dohodka. Takrat bo vsakdo prejel plačilo, ki mu bo omogoča-
lo (osnovno) preživetje, ne da bi mu bilo potrebno za to karkoli narediti –

1 Načrtuj, izvedi, preveri, ukrepaj, https://en.wikipedia.org/wiki/PDCA (8. 5. 2018).

88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93