Page 88 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 88
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes

manj reguliranih, predvsem nemedicinskih področjih. Mnenja tovrstnih
internih komisij pogosto niso zavezujoča.

Predstavniki univerzitetnih etičnih komisij, ki smo jih intervjuvali v
kontekstu projekta SATORI, so opozorili na nekatere težave, s katerimi se
srečujejo pri svojem delu. Mnogi raziskovalci etiko obravnavajo kot nepo-
trebno birokratsko breme, zato bi bilo po mnenju intervjuvancev etiko raz-
iskav potrebno bolj vpeti že na stopnji izobraževanja bodočih raziskoval-
cev, obenem pa okrepiti dialog med komisijami in raziskovalci, da bi se
slednji bolje zavedali prednosti vključitve etične refleksije v vseh razisko-
valnih fazah. Raziskovalci družboslovnih in humanističnih ved so opozo-
rili na neprimernost neposrednega prenosa načel in metod etične preso-
je, razvitih na biomedicinskem področju, na nemedicinska področja, kjer
se pojavljajo precej drugačni etični problemi. Univerzitetne etične komisi-
je morajo zato pri svojem delu upoštevati specifike posameznih disciplin.

Na poti k novemu okviru za etično presojo raziskav
SATORI trenutno razvija in testira nov okvir etične presoje (Ethics As-
sessment Framework) raziskav in inovacij, ki vključuje seznam etičnih na-
čel po posameznih tipih raziskav na različnih področjih in smernice za
postopke etične presoje raziskav.4 Projekt predstavlja tudi novo metodo
presoje etičnega učinka raziskav (ethical impact assessment), ki se ne ome-
juje le na izvedbo posameznega projekta, ampak ocenjuje tudi širše etič-
ne implikacije rezultatov znanstvenega dela. V tem okviru so podane tudi
smernice za posebne tipe etične presoje, med njimi tudi presojo profesio-
nalne integritete raziskovalcev (v povezavi z obtožbami raziskovalnih pre-
var, plagiatov ipd.).

SATORI razvija tudi priporočila za posamezne vrste organizacij. V
skladu z njimi naj bi univerze uvedle kodeks etike raziskav ter strategijo
njegove učinkovite implementacije. Etični vidik naj bi bil dobro integriran
v izobraževalno in raziskovalno dejavnost na univerzi. To vključuje tran-
sparentne in premišljene metode etične presoje v obliki ene ali več komi-
sij (po posameznih področjih) ter vključevanje etičnih vidikov v izobraže-
valni proces, organizacijo etičnih izobraževanj ter aktivnosti ozaveščanja
in razpravljanja o etičnih problemih raziskovalnega dela. Del priporočil se
nanaša tudi na dejavnosti preprečevanja raziskovalnih prevar in obravna-

4 Na spletni strani projekta SATORI bosta kmalu na voljo obširnejši dokument A Re-
asoned Proposal for Shared Approaches to Ethics Assessment in the European Context
in njegova strnjena različica Outline of an Ethics Assessment Framework.

88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93