Page 85 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 85
Etična presoja raziskav na univerzah:
evropski projekt SATORI

Rok Benčin

Evropska komisija v okviru svojega financiranja raziskav veliko pozor-

nosti posveča etični in družbeni odgovornosti znanosti in tehnologije. Del
7. okvirnega programa je bil tako posvečen tematiki »Znanost in družba«,
ki se je v trenutno potekajočem Horizontu 2020 preimenovala v »Znanost
z in za družbo«. Projekti, ki potekajo v okviru teh tematskih področij, raz-
vijajo metode etične presoje raziskav in inovacij, raziskujejo možnosti so-
delovanja različnih družbenih deležnikov pri oblikovanju znanstvenih
projektov in programov, iščejo načine boljšega dostopa javnosti do znan-
stvenih dosežkov itn.1

V tem okviru deluje tudi projekt SATORI (Stakeholders Acting To-
gether On the ethical impact assessment of Research and Innovation), ki
združuje 17 partnerjev iz 12 držav, med njimi Znanstvenoraziskovalni cen-
ter SAZU. Glavni cilj projekta je razviti skupen evropski pristop k etični
presoji raziskav in inovacij. Na poti k temu cilju je projekt pripravil obsež-
no primerjalno študijo praks etične presoje v različnih vrstah institucij, v
12 državah v Evropi in svetu ter v različnih znanstvenih vedah in discipli-
nah. SATORI je raziskal tudi različne pravne okvire etične presoje, učinke
globalizacije nanjo ter možnosti standardizacije etičnih postopkov. Trenu-
tno projekt razvija in testira nov, skupni okvir etične presoje raziskav, ki ga

1 Glej predstavitvene spletne strani programov Evropske komisije: https://ec.europa.
eu/research/fp7/index_en.cfm?pg=society in https://ec.europa.eu/programmes/ho-
rizon2020/en/h2020-section/science-and-society. (Najdeno 29. 12. 2016.)
85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90