Page 94 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 94
ela 47: Odgovori slovenskih osmošolcev na vprašanje, koliko se strinjajo s posameznimi tr-
ditvami
O politiki vem več kot večina mojih vrstnikov. Zelo se stri- Strinjam se Ne strinjam se Nikakor se ne
njam % (SE) % (SE) strinjam
% (SE) 16 51 % (SE)
6 (0,7) (1,1) 27
(0,6) (1,1)
Ko se razpravlja o političnih vprašanjih ali pro- 9 36 37 18
blemih, imam po navadi kaj povedati. (0,6) (1,0) (1,1) (0,9)
Zlahka razumem večino političnih vprašanj. 6 34 42 18
(0,5) (1,0) (1,1) (0,8)
Imam politična stališča, ki jim je vredno pri- 7 24 46 23
sluhniti. (0,7) (0,9) (0,9) (1,0)
Kot odrasel/-la bom sposoben/-na sodelova- 9 31 36 24
ti v politiki. (0,6) (0,9) (0,9) (1,0)
Dobro razumem politična vprašanja, s katerimi 8 33 39 20
se sooča ta država. (0,6) (0,9) (0,8) (0,8)
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
V Sloveniji učenci praviloma izkazujejo nižjo raven strinjanja s posameznimi trditva-
mi kot učenci v mednarodnem vzorcu, npr. le 22 % se jih strinja s trditvijo, da o politiki
ve več kot njihovi vrstniki, in le 41% jih meni, da dobro razumejo vprašanja, s katerimi se
sooča Slovenija. Kakor je razvidno iz zgornje tabele, je samo 31 % slovenskih učencev so-
glašalo z izjavo, da ima politična stališča, ki jim je vredno prisluhniti, čeprav 45 % učen-
cev meni, da ima v okviru razprav o političnih vprašanjih ali problemih kaj za povedati. V
povprečju se učenci ne strinjajo z nobeno od navedenih trditev in njihova uvrstitev na le-
stvici, oblikovani na osnovi vseh odgovorov, je statistično pomembno pod mednarodnim
povprečjem. Res pa je, da učenci v štirih sodelujočih državah izkazujejo še nižjo stopnjo
zaupanja v lastno politično učinkovitost.
Državljanska samoučinkovitost
Pojem notranje politične učinkovitosti oziroma zaznave možnosti lastnega političnega
vplivanja se nanaša na prepričanja posameznikov o njihovih zmožnostih za politični an-
gažma, pojem državljanske samoučinkovitosti pa se nanaša na splošen koncept samou-
činkovitosti. V okviru raziskave ICCS 2009 se samoučinkovitost razume kot samoocena
94
ditvami
O politiki vem več kot večina mojih vrstnikov. Zelo se stri- Strinjam se Ne strinjam se Nikakor se ne
njam % (SE) % (SE) strinjam
% (SE) 16 51 % (SE)
6 (0,7) (1,1) 27
(0,6) (1,1)
Ko se razpravlja o političnih vprašanjih ali pro- 9 36 37 18
blemih, imam po navadi kaj povedati. (0,6) (1,0) (1,1) (0,9)
Zlahka razumem večino političnih vprašanj. 6 34 42 18
(0,5) (1,0) (1,1) (0,8)
Imam politična stališča, ki jim je vredno pri- 7 24 46 23
sluhniti. (0,7) (0,9) (0,9) (1,0)
Kot odrasel/-la bom sposoben/-na sodelova- 9 31 36 24
ti v politiki. (0,6) (0,9) (0,9) (1,0)
Dobro razumem politična vprašanja, s katerimi 8 33 39 20
se sooča ta država. (0,6) (0,9) (0,8) (0,8)
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
V Sloveniji učenci praviloma izkazujejo nižjo raven strinjanja s posameznimi trditva-
mi kot učenci v mednarodnem vzorcu, npr. le 22 % se jih strinja s trditvijo, da o politiki
ve več kot njihovi vrstniki, in le 41% jih meni, da dobro razumejo vprašanja, s katerimi se
sooča Slovenija. Kakor je razvidno iz zgornje tabele, je samo 31 % slovenskih učencev so-
glašalo z izjavo, da ima politična stališča, ki jim je vredno prisluhniti, čeprav 45 % učen-
cev meni, da ima v okviru razprav o političnih vprašanjih ali problemih kaj za povedati. V
povprečju se učenci ne strinjajo z nobeno od navedenih trditev in njihova uvrstitev na le-
stvici, oblikovani na osnovi vseh odgovorov, je statistično pomembno pod mednarodnim
povprečjem. Res pa je, da učenci v štirih sodelujočih državah izkazujejo še nižjo stopnjo
zaupanja v lastno politično učinkovitost.
Državljanska samoučinkovitost
Pojem notranje politične učinkovitosti oziroma zaznave možnosti lastnega političnega
vplivanja se nanaša na prepričanja posameznikov o njihovih zmožnostih za politični an-
gažma, pojem državljanske samoučinkovitosti pa se nanaša na splošen koncept samou-
činkovitosti. V okviru raziskave ICCS 2009 se samoučinkovitost razume kot samoocena
94