Page 89 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 89
enci in aktivno
državljanstvo

V tem poglavju so predstavljeni rezultati oz. odgovori slovenskih učencev na vpraša-
nja, kolikšno je zanimanje med mladimi in pripravljenost za sodelovanje v javnem in po-
litičnem življenju ter kateri dejavniki znotraj držav ali med državami so s tem povezani.1
Kakor izpostavljajo avtorji mednarodnega poročila raziskave ICCS 2009, je problemati-
ka, ki je predstavljena v tem poglavju, primarno povezana s 3. raziskovalnim vprašanjem
(Kako veliki so interesi učencev in dispozicije za vključitev v javno in politično življenje, ka-
teri dejavniki znotraj ali zunaj države so povezani s to vključitvijo?).

V ta namen je v tem poglavju predstavljen koncept aktivnega državljanstva, ki se nana-
ša na osebno vpletenost učenca v aktivnosti, povezane z državljanstvom, kot sta na primer
učenje in aktivno sodelovanje, zajema pa tudi njegovo motivacijo za sodelovanje, zaupanje
v učinkovitost aktivnega vključevanja v javno sfero ter zaupanje v lastno zmožnost učin-
kovitega sodelovanja. Iz teh razlogov termina aktivno državljanstvo, kakor izpostavljajo
avtorji mednarodnega poročila, ne smemo razumeti samo kot del politične sfere, temveč
tudi kot del sfere civilne družbe. Ker je ena izmed glavnih lastnosti demokratične druž-
be tudi aktivno državljanstvo, je bil eden od ključnih ciljev raziskave ICCS 2009 ugotovi-
ti, v kolikšni meri so učenci aktivni državljani oz. v okviru katerega izmed njegovih vidi-
kov so najbolj aktivni.

Kakor je izpostavljeno v mednarodnem poročilu (Schulz idr. 2010: 115), vključuje
obravnava odnosa učencev do aktivnega državljanstva spodaj naštete vidike pojava:

− zaupanje v lastne sposobnosti (zanimanje, zaznana lastna možnost političnega
vplivanja ter državljanska samoučinkovitost);

1 Za podrobnejšo predstavitev tega dela Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja glej 5. poglavje
mednarodnega poročila (Schulz idr., 2010).

89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94