Page 98 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 98
Zelo dobro Precej dobro Ne preveč do- Sploh mi ne
% (SE) % (SE) bro bi šlo
% (SE) % (SE)

Spremljanje televizijske razprave o spornem 16 39 35 9
vprašanju (0,8) (0,9) (0,8) (0,6)

Pisanje pisma v časopis, v katerem bi 14 35 39 12
predstavil/-a svoje stališče o spornem vprašanju (0,6) (1,0) (1,0) (0,6)

Govorjenje pred razredom o družbenem ali po- 16 33 37 14
litičnem vprašanju (0,7) (0,9) (1,0) (0,8)

Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
Kakor je razvidno iz zgornje tabele, so v mednarodnem vzorcu učenci ocenili, da zgo-
raj naštete dejavnosti opravljajo vsaj precej dobro. Odstotek učencev, ki menijo, da bi zgo-
raj naštete dejavnosti opravili zelo oziroma precej dobro, se nahaja med 50 % za dejavnost
»govorjenje pred razredom o družbenem ali političnem vprašanju« ter 65 % za »organi-
ziranje skupine učencev, da bi na šoli kaj spremenili«. V Sloveniji 49 % meni, da bi zelo
oziroma precej dobro govorili pred razredom, 68 % pa to meni za organiziranje učencev,
kar pomeni, da se odgovori slovenskih učencev ne razlikujejo od mednarodnega povpre-
čja. To pokaže tudi skupna lestvica odgovorov na vsa vprašanja, na kateri so se slovenski
učenci uvrstili v mednarodno povprečje. Iz tabele je tudi razvidno, da največje samoza-
upanje izkazujejo učenci iz nekaterih južnoameriških (npr. Dominikanska republika in
Gvatemala) in azijskih držav (npr. Južna Koreja in Tajska), najnižje pa učenci iz nekate-
rih evropskih držav (npr. Finska in Belgija ter Švica in Češka). Razlike med spoloma so
majhne.

Vključevanje učencev v diskusije o političnih in družbenih
temah

Ena izmed pomembnih značilnosti demokratične družbe je tudi javna razprava o politič-
nih in družbenih vprašanjih. V raziskavi ICCS je bil za raziskovanje tega vidika demo-
kracije v vprašalnik vključen niz vprašanj o tem, kako pogosto se učenci s svojimi starši
in prijatelji pogovarjajo o političnih in družbenih vprašanjih ter o dogodkih v drugih dr-
žavah. Možni odgovori na ti dve vprašanji so bili: »nikoli ali skoraj nikoli«, »vsak mesec
(vsaj enkrat na mesec)«, »vsak teden (vsaj enkrat na teden)« ter »vsak dan ali skoraj vsak
dan«. Kakor je izpostavljeno v mednarodnem poročilu raziskave ICCS, so učenci, ki več-

98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103