Page 92 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 92
o v slovenskem kot tudi v mednarodnem vzorcu raziskave ICCS 2009 so učenci v pov-
prečju kazali nizko stopnjo zanimanja za politična in družbena vprašanja. Vendar je bilo
med izraženimi zanimanji za posamezne teme precej razlik. Največ zanimanja so učenci v
Sloveniji izrazili za družbena vprašanja: zelo oz. precej se je zanje zanimalo manj kot polo-
vica učencev (43 %), medtem ko se je v mednarodnem vzorcu zanje zanimalo 59 % učen-
cev. Za politična vprašanja se je v Sloveniji zanimalo 33 % učencev, na mednarodni ravni
pa 53 %. Zanimanje za politična vprašanja v drugih državah je izrazilo 19 % slovenskih
učencev in 28 % učencev mednarodnega vzorca. Nekoliko večje zanimanje je bilo med slo-
venskimi učenci za evropsko politiko (31 %) ter v manjši meri tudi za mednarodno politi-
ko – zanjo je zanimanje izrazilo 22 % slovenskih učencev in 36 % učencev mednarodnega
vzorca. Med področji, za katera so slovenski učenci izrazili najvišjo stopnjo zanimanja, so
najbolj izrazita okoljska vprašanja (54 %).

Iz te primerjave je razvidno, da je zanimanje za vse teme v primerjavi z mednarodnim
vzorcem v Sloveniji izrazito podpovprečno, v primerjavi s posameznimi državami pa je iz
spodnje slike razvidno, da je med sodelujočimi državami stopnja zanimanja za politična
in družbena vprašanja v Sloveniji najnižja. Ta nizka stopnja zanimanja ponuja delni odgo-
vor na vprašanje, zakaj je tako malo učencev poznalo strukturo slovenskega parlamenta in
predsednika državnega zbora.

Kot prikazuje spodnja slika, so bile razlike med spoloma na lestvici zanimanja za poli-
tične in družbene teme v splošnem majhne. V 6 državah, ki so sodelovale v raziskavi ICCS
2009, so deklice izkazovale statistično pomembno večje zanimanje za politična in družbe-
na vprašanja kot dečki, v Sloveniji in še 5 drugih sodelujočih državah pa so večje zanima-
nje izkazovali dečki.

Notranja politična učinkovitost

V namen ugotavljanja zaznave učencev o notranji politični učinkovitosti oziroma možno-
sti lastnega političnega vplivanja je bilo v raziskavi ICCS 2009 postavljeno vprašanje o sto-
pnji soglasja s posameznimi trditvami.

Učenci so bili na skupno lestvico uvrščeni tako, da je za učence, ki dosegajo vrednost
50 (so uvrščeni v povprečje), najbolj verjetno, da se ne bodo strinjali s 4 izmed 6 trditev.
Povprečen odstotek strinjanja v mednarodnem vzorcu sega od 28 % za trditev »O politiki
vem več kot večina mojih vrstnikov« do 54 % za trditev »Dobro razumem politična vpra-
šanja, s katerimi se sooča država«. V večini držav so dečki na lestvici zaznave učencev o
možnosti lastnega političnega vplivanja dosegali v povprečju za 2 točki višje rezultate kot
dekleta, v Sloveniji je razlika 3 točke, v Švici, Luksemburgu in Avstriji pa 4.

92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97