Page 82 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 82
no kot tudi v ostalih sodelujočih državah je samo 20 % učencev soglašalo z izjavo, da
bi raje stalno živeli v drugi državi, saj jih 80 % meni, da je v Sloveniji bolje živeti kot v ve-
čini drugih držav. Odgovori slovenskih učencev kažejo, da je njihov odnos do domolju-
bja oz. tistih razsežnosti državljanske vzgoje, ki jo povezujemo s kultiviranjem le-tega, vse
prej kot enoznačen.2

Učenci so odgovarjali tudi na vprašanje, ali so kaki stranki bolj naklonjeni kot dru-
gim strankam. V Sloveniji je učencev, ki imajo politične strankarske preference, manj, kot
jih je v povprečju v drugih držav. Mednarodno povprečje je 48 %, slovensko povprečje pa
39 % (Koreja 17 %, Finska 27 %, Dominikanska republika 77 %, Mehika 76 % in Malta
72 %). Tudi v sosednji Avstriji ima 67 % učencev strankarske preference. S tem, da jih tudi
med tistimi, ki imajo eno stranko raje kot drugo, le približno četrtina, se pravi 9 % od 39
%, pravi, da so neki stranki zelo naklonjeni. Mednarodno povprečje je nekoliko višje – v
mednarodnem vzorcu je takih učencev 14 %. To priča, da učenci na koncu osnovne šole
že imajo strankarske preference, vendar jih ima samo del učencev. Ni pa nobenega jasnega
merila, na podlagi katerega bi lahko ugotavljali, v katerih državah so take preference moč-
neje izražene. Na Švedskem jih ima strankarske preference 55 % učencev, v sosednji Finski
pa le 27 %, v Rusiji 58 %, na Poljskem pa le 40 %. Poleg podatka, da imajo učenci te staro-
sti že lahko strankarske preference, je nemara značilno prav to, da so glede obsega učen-
cev, ki imajo preference v odnosu do političnih strank, med državami velike razlike. Hi-
poteza, da so te razlike v veliki meri povezane z naravo političnega življenja v posamezni
državi in odnosom do političnih strank v njih, ni pretirano tvegana, vendar tu ni prosto-
ra za natančnejšo razpravo o njej.

Državljanska enakost

V okviru raziskave ICCS 2009 je bil poseben razdelek vprašalnika za učence namenjen
tudi problematiki državljanske enakosti oz. enakosti pravic tako v odnosu do priseljencev
kot tudi v odnosu do enakosti pravic spolov, saj je enakost pravic – tako zgodovinsko ka-
kor tudi teoretično – ena od temeljnih predpostavk sodobnega pojmovanja državljanstva
ter eden od osnovnih pogojev enakega obravnavanja ter s tem povezanega pojmovanja dr-
žavljanske enakosti.

2 Za podrobnejšo predstavitev problematike domoljubja pri poučevanju in učenju državljanske vzgoje oz. patriotizma
nasploh glej Šimenc (ur.) (2012), Kodelja (2011) in Sardoč (2012).

82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87