Page 75 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 75
leževanje dejavnosti za zaščito okolja Zelo po- Precej po- Ni zelo po- Sploh ni po-
Trdo delo membno membno membno membno
Vselej spoštuje zakon % (SE) % (SE) % (SE) % (SE)

42 40 14 4
(1,0) (1,1) (0,8) (0,4)
26 45 21
(0,9) (1,0) (0,9) 8
58 32 (0,5)
(1,0) (1,0) 6 4
(0,5) (0,4)

Vir: Baza podatkov ICCS 2009.

Kot je razvidno iz zgornje tabele, slovenski učenci kot najpomembnejše ravnanje, ki ga
povezujejo z idealom dobrega državljana, izpostavljajo spoštovanje zakonov, saj je to izja-
vo kot zelo oz. precej pomembno izpostavilo 90 % učencev. Kot zelo oz. precej pomemb-
no slovenski učenci izpostavljajo tudi aktivno vključenost tako pri dejavnostih za zaščito
okolja (82 %) kot tudi udeleževanje v dejavnostih za spodbujanje človekovih pravic (80 %)
ter sodelovanje v dejavnostih, ki koristijo ljudem v lokalni skupnosti (75 %). Prav tako vi-
sok delež slovenskih učencev z idealom dobrega državljana povezuje tudi udeležbo na dr-
žavnih volitvah (74 %) ter trdim delom (71 %).

Hkrati slovenski učenci kot manj pomembne izpostavljajo izjave, ki so povezane s t.
i. »konvencionalnimi« oblikami politične participacije, saj zanje vključevanje v politič-
no stranko ni zelo oz. sploh ni pomembno (74 %). To se odraža tudi v visoki stopnji neza-
upanja v politične stranke, saj prav političnim strankam med vsemi inštitucijami sloven-
ski učenci najmanj zaupajo Tudi sodelovanje v političnih razpravah (65 %) ter spremljanje
političnih vprašanj v množičnih občilih oz. medijih (43 %) zanje nista zelo pomembna oz
sploh nista pomembna.

Primerjava z odgovori učencev o ravnanjih »dobrega« državljana v raziskavi CIVED
1999 kaže zanimivo sliko. Tako je mogoče vzpostaviti vzporednico med obema raziskava-
ma tako pri spoštovanju zakonov kot tudi udeležbi na volitvah, saj sta ju kot pomembna
dejavnika dobrega državljana izpostavili obe populaciji učencev (tako na mednarodni kot
tudi na nacionalni ravni).

Zaupanje v inštitucije in podpora političnim strankam

Podobno kot v raziskavi CIVED 1999 je tudi v raziskavi ICCS 2009 vprašalnik za učence
vključeval vprašanje o zaupanju v inštitucije, npr. v medije, vlado, sodišča itn. Spodnja ta-

75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80