Page 43 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 43
Spletno bančništvo je del širšega finančnega zemljevida, s katerim se bodo dijaki slej
ko prej srečali in v katerem se bodo lahko soočili s tovrstno goljufijo. S pomočjo zgoraj na-
vedene naloge smo ugotavljali, ali se znajo dijaki v tovrstnih primerih primerno zaščititi.
V okviru naloge so morali primerno odgovoriti na elektronsko sporočilo, ki je bilo finanč-
na prevara. Potrebno je bilo ovrednotiti predstavljene opcije in prepoznati, da je primeren
le drugi predlog. V predraziskavi je na to vprašanje pravilno odgovorilo le 40 % vseh sode-
lujočih dijakov.
Proces
Kategorije procesov pri ugotavljanju finančne pismenosti se nanašajo na kognitivne
procese. Uporabljamo jih pri opisu učenčevih sposobnosti, ki so potrebne, da prepozna in
uporabi koncepte, pomembne za to področje, in razume, utemelji, oceni in predlaga reši-
tve. Pri finančni pismenosti v raziskavi PISA so opredeljeni štirje procesi: prepoznavanje
finančnih podatkov, razčlenjevanje podatkov znotraj finančnega konteksta, vrednotenje fi-
nančnih vprašanj in uporaba finančnega znanja in razumevanja.
Medtem ko glagoli, uporabljeni tukaj, spominjajo na Bloomovo taksonomijo (Bloom,
1956), je pomembna razlika v tem, da procesi v konstruktu finančne pismenosti niso pred-
stavljeni kot hierarhija veščin, temveč kot vzporedni kognitivni pristopi, ki so vsi del reper-
toarja finančno pismenega posameznika. Vrstni red, v katerem so procesi predstavljeni tu,
je tipično sosledje miselnih procesov in dejavnosti, torej procesi niso predstavljeni glede na
stopnjo zahtevnosti ali izziva. Hkrati se zavedamo, da so razmišljanje, odločitve in deja-
nja, povezani z denarjem, največkrat odvisni od rekurzivne in interaktivne mešanice pro-
cesov, ki jih tu opisujemo. Za namen ocenjevanja vsako nalogo spremlja ime tistega proce-
sa, ki je najbolj pomemben za njeno reševanje.
Prepoznavanje finančnih podatkov
Ta proces je uporabljen, ko posameznik išče in dostopa do virov finančnih podatkov,
jih identificira in ugotavlja njihov pomen. V raziskavi PISA 2012 so podatki podani v obli-
ki tiskanega besedila, kot so pogodbe, oglasi, grafi, tabele, obrazci in navodila. Pri tipični
nalogi mora dijak prepoznati značilnosti računa ali pa ugotoviti stanje na bančnem izpi-
sku. Pri zahtevnejši nalogi mora pregledati pogodbo, ki vsebuje zapletene pravne izraze, in
poiskati informacijo, ki pojasni posledice neplačevanja obrokov posojila. To procesno ka-
tegorijo uporabi tudi v nalogi, ki vključuje prepoznavanje finančnega izrazoslovja. Prepo-
znati mora na primer besedo inflacija kot izraz, ki pomeni dviganje cen skozi čas.
43
ko prej srečali in v katerem se bodo lahko soočili s tovrstno goljufijo. S pomočjo zgoraj na-
vedene naloge smo ugotavljali, ali se znajo dijaki v tovrstnih primerih primerno zaščititi.
V okviru naloge so morali primerno odgovoriti na elektronsko sporočilo, ki je bilo finanč-
na prevara. Potrebno je bilo ovrednotiti predstavljene opcije in prepoznati, da je primeren
le drugi predlog. V predraziskavi je na to vprašanje pravilno odgovorilo le 40 % vseh sode-
lujočih dijakov.
Proces
Kategorije procesov pri ugotavljanju finančne pismenosti se nanašajo na kognitivne
procese. Uporabljamo jih pri opisu učenčevih sposobnosti, ki so potrebne, da prepozna in
uporabi koncepte, pomembne za to področje, in razume, utemelji, oceni in predlaga reši-
tve. Pri finančni pismenosti v raziskavi PISA so opredeljeni štirje procesi: prepoznavanje
finančnih podatkov, razčlenjevanje podatkov znotraj finančnega konteksta, vrednotenje fi-
nančnih vprašanj in uporaba finančnega znanja in razumevanja.
Medtem ko glagoli, uporabljeni tukaj, spominjajo na Bloomovo taksonomijo (Bloom,
1956), je pomembna razlika v tem, da procesi v konstruktu finančne pismenosti niso pred-
stavljeni kot hierarhija veščin, temveč kot vzporedni kognitivni pristopi, ki so vsi del reper-
toarja finančno pismenega posameznika. Vrstni red, v katerem so procesi predstavljeni tu,
je tipično sosledje miselnih procesov in dejavnosti, torej procesi niso predstavljeni glede na
stopnjo zahtevnosti ali izziva. Hkrati se zavedamo, da so razmišljanje, odločitve in deja-
nja, povezani z denarjem, največkrat odvisni od rekurzivne in interaktivne mešanice pro-
cesov, ki jih tu opisujemo. Za namen ocenjevanja vsako nalogo spremlja ime tistega proce-
sa, ki je najbolj pomemben za njeno reševanje.
Prepoznavanje finančnih podatkov
Ta proces je uporabljen, ko posameznik išče in dostopa do virov finančnih podatkov,
jih identificira in ugotavlja njihov pomen. V raziskavi PISA 2012 so podatki podani v obli-
ki tiskanega besedila, kot so pogodbe, oglasi, grafi, tabele, obrazci in navodila. Pri tipični
nalogi mora dijak prepoznati značilnosti računa ali pa ugotoviti stanje na bančnem izpi-
sku. Pri zahtevnejši nalogi mora pregledati pogodbo, ki vsebuje zapletene pravne izraze, in
poiskati informacijo, ki pojasni posledice neplačevanja obrokov posojila. To procesno ka-
tegorijo uporabi tudi v nalogi, ki vključuje prepoznavanje finančnega izrazoslovja. Prepo-
znati mora na primer besedo inflacija kot izraz, ki pomeni dviganje cen skozi čas.
43