Page 41 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 41
Finančni zemljevid

To vsebinsko področje se nanaša na značaj in značilnosti finančnega sveta. Vključu-
je poznavanje pravic in dolžnosti potrošnika na finančnem trgu in v splošnem finančnem
okolju ter glavne posledice finančnih pogodb. Viri informacij in pravne ureditve so tudi
teme, ki so pomembne za to vsebinsko področje. V najširšem pomenu besedne zveze fi-
nančni zemljevid vsebuje tudi razumevanje posledic sprememb gospodarskih pogojev in
javne politike, kot so spremembe obrestnih mer, inflacija, obdavčenje ali socialna podpo-
ra. Naloge na tem vsebinskem področju preverjajo, ali dijaki:

• razumejo, da imajo posamezniki možnost izbire pri porabi denarja in varčeva-
nju in da ima vsako dejanje lahko posledice za posameznika in družbo;
• razumejo, da imajo kupci in prodajalci pravice, kot je na primer pravica do od-
škodnine;
• razumejo, da imajo kupci in prodajalci dolžnosti, kot je na primer dolžnost, da
podajo točne podatke, ko zaprosijo za finančne proizvode, in se zavedajo posledic,
če tega ne storijo;
• prepoznajo pomen pravnih dokumentov pri nakupu finančnih proizvodov ali
storitev in pomen razumevanja vsebine;
• vedo, koga vprašati za nasvet, ko kupujejo finančne proizvode, in kam se lah-
ko obrnejo po pomoč v zvezi s finančnimi zadevami;
• vedo, kateri ponudniki so vredni zaupanja in kateri proizvodi in storitve so za-
ščiteni z zakonodajo ali zakoni o zaščiti potrošnikov;
• razumejo, kako imajo osebne navade, dejanja in odločitve vpliv na posamezni-
ka, skupnost, narod in svet;
• se zavedajo gospodarske klime in razumejo vpliv sprememb smernic, kot so re-
forme, ki se nanašajo na financiranje usposabljanja po koncu šolanja;
• razumejo, kako je lahko sposobnost povečanja premoženja ali dostopa do po-
sojil odvisna od ekonomskih dejavnikov, kot so obrestne mere, inflacija in kredi-
tna sposobnost;
• razumejo, da lahko vrsta zunanjih dejavnikov, kot so oglaševanje in pritisk vr-
stnikov, vpliva na finančne odločitve ljudi; in
• se zavedajo finančnih zločinov, kot so kraja identitete in prevare, in vedo, kako
se pred njimi zavarovati.
Naslednji primer naloge dobro opisuje finančno prevaro.

41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46