Page 48 - Janja Žmavc, Govorniške predvaje, Digitalna knjižnica, Compendia 3
P. 48
govorniške predvaje

(razlaga) Ne ozirajoč se na to, je ta mož zasnoval zlohoten načrt,
kako spremeniti temeljni zakon vladavine. Takole je premišljeval pri
sebi: »Kaj je to, bogovi? Ali naj jaz, ki sem očitno nad preprostim ljud-
stvom, pristanem na popolno enakost z vsemi ostalimi? Ali naj dovo-
lim, da mi usoda zaman namenja blaginjo? Če se podredim istim po-
gojem kot množice in se reveži združijo v odločanju proti meni, potem
odločitve množice postanejo zame zakon. Kako naj se torej temu izo-
gnem? Zavzel bom akropolo, razveljavil bom prezira vredne zakone in
tako postal sam zakon množici, ne ona meni.« O takšnih rečeh je pre-
mišljeval, a jih ni uresničil, kajti naklonjeni bogovi so to preprečili. Naj
to, za kar se imamo zahvaliti bogovom, danes ne reši tega moža.
(primerjava) Morilec je grozljiv, a tiran je še večje zlo od njega. Prvi
zakrivi zločin proti posamezniku, toda drugi spremeni usodo države
v celoti. Kakor to, da nekdo povzroči manjšo bolečino, po resnosti ne
dosega prelivanja krvi, enako ima dejanje morilca manjše posledice kot
dejanje tirana.
(namen) Vsi drugi možje, ne glede na to, kako strašen je njihov zlo-
čin, lahko razlikujejo vsaj med lastnimi nameni in dejanji. Tiran edi-
ni ne more trditi, da je predrzno dejanje storil nenamerno. Ko bi se na-
mreč tiranije lotil proti svoji volji, bi mu morda lahko še spregledali ka-
48 zen. A ker je ravnal premišljeno: kako je lahko pravično oprostiti nekaj,

kar je bilo namen, še preden je postalo dejanje?
(vsebinski odmik) Vsi ostali možje, ki stopijo pred vas zaradi sodbe,
odgovarjajo le za sedanja dejanja in pogosto so oproščeni zaradi življe-
nja v preteklosti. Temu človeku pred nami pa se sodi tako za življenje v
preteklosti kot v sedanjosti. V preteklosti ni živel zmerno in njegova se-
danjost je hujša kot preteklost. Kaznovan mora biti za oboje, za boleči-
no, ki jo je povzročil prej, in za tisto, ki jo je povzročil kasneje.
(zavrnitev sočutja) Kdo bo torej prosil za njegovo osvoboditev?
»Verjetno njegovi otroci.« A ko bodo jokali in tarnali, si predstavljaj-
te, da poleg njih stojijo zakoni. Veliko bolj pravično je glasovati zanje
kot pa za otroke tega moža. Kajti otroci bi ohranili očetovo tiranijo, vi
pa ste porotniki prav po zaslugi zakonov. Zatorej je pravičneje, da gla-
sujete v prid zakonov, s pomočjo katerih ste postali porotniki.
(zakonitost) Še več, če zakon pravi, da je treba spoštovati osvobodi-
telje domovine, potem sledi, da je treba kaznovati tiste, ki jo zasužnjijo.
(pravičnost) Pravično je, da določite kazen, ki ustreza temu, kar je
storil.
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53