Page 52 - Janja Žmavc, Govorniške predvaje, Digitalna knjižnica, Compendia 3
P. 52
govorniške predvaje

Cilj:
Hvalnica in graja predpostavljata določeno retorično predznanje
na dveh ravneh. Prvo raven predstavlja obvladovanje različnih vidikov
strukture, ki velja za enega glavnih ciljev v večini predhodnih vaj. Pri-
čujoči vaji v tem pogledu predstavljata preskok na višjo zahtevnostno
raven, saj vsebujeta navodila za podrobno hierarhično členitev.1 Druga
raven se dotika neposrednega ubesedovanja, saj vaji predpostavljata spe­
cifične jezikovne izbire, ki temeljijo na govorčevi oceni poslušalcev: s ka-
kšnimi besedami hvaliti/grajati nekoga, da bodo poslušalci to naklo­
njeno sprejeli. Pozitiven ali negativen oris osebe (živali, predmeta itn.)
svojo prepričljivost in utemeljenost bolj kot katera koli druga vaja dol-
guje občinstvu, saj neposredno nagovarja njihov svet vrednot in splo-
šnih prepričanj o vrlinah in slabostih, kakor tudi konkretne predstave,
ki jih imajo o hvaljeni/grajani osebi (živali, predmetu itn). Kar je lah-
ko pozitivna lastnost, vedenje, ali vrednota za nekega posameznika (ali
skupino), lahko velja za povsem nesprejemljivo pri kom drugem. Zato
gre v obeh vajah tudi za ozaveščanje enega od zelo pomembnih ciljev
v spoznavanju in usvajanju retoričnih principov, ki jo imenujemo reto­
rična situacija.2 Slednja predpostavlja razumevanje vseh okoliščin, v ka-
terih mora govorka ali govorec nastopiti (tj. kaj, kdaj, komu in zakaj
52 mora govoriti), pri čemer je v hvalnici in graji ta poudarek usmerjen k
premisleku o občinstvu.
Operativni cilji vaje so:
o Strukturiran prikaz: večravninska členjenost, ki je v funkciji na-
zornega prikaza želenih lastnosti izbranega objekta hvale ali graje.
o Veščine strateškega ubesedovanja: vzpostavljanje primerjave in na-
sprotja, konkretizacija/posploševanje; vzbujanje čustev.
o Ustrezen izbor jezikovnih sredstev glede na kontekst, v katerem je
tema obravnavana.
o Konstrukcija argumentov na podlagi določenih vsebinskih izho-
dišč, ki temeljijo na konkretnih primerih (vzgoja, značajske lastno­
sti, telesne vrline/slabosti, družbena (ne)uspešnost).
Naloga:
Izberite katero koli od znanih javnih osebnosti in jo v kratkem
sestavku hvalite zaradi njenih/njegovih vrlin. Pri pisanju se ravnajte
po korakih:

1 V posodobljeni različici vaje ohranjamo okvirno večravninsko členitev, pri čemer smo nekatere
elemente zaradi smiselnosti izpustili. Primer polne členitve je predstavljen v Babič (2006: 78–79).

2 Podrobneje o retorični situaciji pišemo v Žmavc (2011:20–21).
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57