Page 355 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 355
ideološka interpelacija in teoretski postopek
leijevskih diskurzih deluje instanca subjekta gotovosti, ki med drugim
razcepi diskurzivno polje na subjektivnost izjavljanja in objektivnost iz-
jave.37 Ideološki diskurzi, ki referirajo na galileijevske diskurze (morebi-
ti celo na teoretske galileijevske diskurze), s tem referiranjem samim pre-
delajo njihov subjekt gotovosti v (althusserjevski) Subjekt ideologije. Na-
tančno rečeno, ideološki diskurz, ki referira ali »se usmerja« na gali-
leijevski diskurz, subjektu moderne znanosti, ki je »prazen« subjekt,38
pritakne jaz, Ego, freudovski Ich,39 v smislu Althusserjeve teze: »Vsaka
ideologija interpelira konkretne individue v konkretne subjekte prek de-
lovanja kategorije subjekta.«40 »Konkretni subjekt« je po naši tukajšnji
interpretaciji »subjekt z jazom«, se pravi, subjekt, kakor deluje v kon-
kretnem zgodovinskem individuu.41 Subjektu moderne znanosti je mo-
goče dodati katerikoli jaz, prav zato ker je »prazen«: tako je mogoče
z referenco na galileijevski diskurz »znanstveno« upravičiti kateroko-
li ideologijo.42
37 Prav ta razcep je materialna podlaga za refleksivni vpis subjekta v polje objekta s kartezijanskim
obratom »mislim: ‘torej sem’« (kakor je zapisal Lacan v spisu Znanost in resnica, slov. prev. B. Vodopi-
vec, v: isti, Spisi, Ljubljana 1994, 314). Profit kartezijanskega obrata je »ontološka gotovost«, cena pa
razcep subjekta na subjekt izjavljanja in subjekt izjave. – V kartezijanskem jezikoslovju Port-Roya-
la so distribucijo diskurzivnega polja na subjektivno in objektivno stran konceptualizirali z naspro-
tjem med modus in dictum: med tem, kar »je povedano«, in tem, »kako je povedano«. V Ducrotovi
interpretaciji je teoretski postopek v jezikoslovju inverzno simetričen postopku v filozofiji: če De-
scartes »preslika« subjekt kogitacije v polje objekta (in s tem hkrati pridobi zadostno gotovost eksi-
stence objekta in nujno gotovost subjekta), pa jezikoslovci preslikajo razcep »subjekt«/»objekt« v
subjekt sam na podlagi Descartesove razdelitve subjektovih sposobnosti na pasivno sposobnost ra-
zumevanja, entendement, in aktivno sposobnost volonté, volje. »Port-Royal /…/ zato pravi, da mora-
mo v vsakem slovničnem stavku razločiti dva vidika: eden, modus /…/, predstavlja naravnanost volje,
drugi, dictum, pa predstavlja idejo, ki jo opaža razumevanje.« (O. Ducrot, Slovenian Lectures, n. d., 16.)
Port-Royal pa pravi takole: »V tem, kar se dogaja v našem duhu, moramo v najsplošnejšem razloče-
vati predmet naše misli in obliko ali način te misli, kjer je glavni način sodba: a dodati moramo še ko-
njunkcije, disjunkcije in druge podobne postopke našega duha, pa tudi druge vzgibe naše duše, ka-
kršni so želje, ukaz, vprašanje itn.« (A. Arnauld, C. Lancelot, Grammaire générale et raisonnée /1660/,
Pariz 1969, 24.)
38 V besedišču kartezijanskega jezikoslovja bi lahko rekli, da je subjekt moderne znanosti čista mo-
žnost modalnosti brez kakršnegakoli določnega modusa. To se pravi, da izreki moderne znanosti
kot teoretski izreki niso niti »sodbe«. Za sodbe lahko veljajo samo v empirističnem branju. Popper-
jeva epistemologija na primer za merilo znanstvenosti izrekov razglaša njihovo »falsifikabilnost« in
jih torej že jemlje kot sodbe, se pravi, kot ideološke izreke.
39 S psihoanalitičnim besediščem ravnamo nekoliko stenografsko; bralki in bralcu zato priporočamo,
da si pomagata s tole knjigo: B. Lešnik, Temelji psihoanalize. Opombe h konceptom, Ljubljana 2009.
40 L. Althusser, Sur la reproduction, n. d., 225, 305.
41 Reproduktivna interpelacija zato »doseže« subjekt prav prek mehanizma identifikacije.
42 S tem bi na primer lahko pojasnili, zakaj univerzitetna ustanova ostaja inertna in se v temelju ne spre-
minja, četudi se njeno družbeno-zgodovinsko okolje temeljito spreminja. Pojasnili bi lahko, zakaj se
vladajoči sloj na univerzi prilagodi vsakemu družbenemu sistemu in političnemu režimu in, komple-
leijevskih diskurzih deluje instanca subjekta gotovosti, ki med drugim
razcepi diskurzivno polje na subjektivnost izjavljanja in objektivnost iz-
jave.37 Ideološki diskurzi, ki referirajo na galileijevske diskurze (morebi-
ti celo na teoretske galileijevske diskurze), s tem referiranjem samim pre-
delajo njihov subjekt gotovosti v (althusserjevski) Subjekt ideologije. Na-
tančno rečeno, ideološki diskurz, ki referira ali »se usmerja« na gali-
leijevski diskurz, subjektu moderne znanosti, ki je »prazen« subjekt,38
pritakne jaz, Ego, freudovski Ich,39 v smislu Althusserjeve teze: »Vsaka
ideologija interpelira konkretne individue v konkretne subjekte prek de-
lovanja kategorije subjekta.«40 »Konkretni subjekt« je po naši tukajšnji
interpretaciji »subjekt z jazom«, se pravi, subjekt, kakor deluje v kon-
kretnem zgodovinskem individuu.41 Subjektu moderne znanosti je mo-
goče dodati katerikoli jaz, prav zato ker je »prazen«: tako je mogoče
z referenco na galileijevski diskurz »znanstveno« upravičiti kateroko-
li ideologijo.42
37 Prav ta razcep je materialna podlaga za refleksivni vpis subjekta v polje objekta s kartezijanskim
obratom »mislim: ‘torej sem’« (kakor je zapisal Lacan v spisu Znanost in resnica, slov. prev. B. Vodopi-
vec, v: isti, Spisi, Ljubljana 1994, 314). Profit kartezijanskega obrata je »ontološka gotovost«, cena pa
razcep subjekta na subjekt izjavljanja in subjekt izjave. – V kartezijanskem jezikoslovju Port-Roya-
la so distribucijo diskurzivnega polja na subjektivno in objektivno stran konceptualizirali z naspro-
tjem med modus in dictum: med tem, kar »je povedano«, in tem, »kako je povedano«. V Ducrotovi
interpretaciji je teoretski postopek v jezikoslovju inverzno simetričen postopku v filozofiji: če De-
scartes »preslika« subjekt kogitacije v polje objekta (in s tem hkrati pridobi zadostno gotovost eksi-
stence objekta in nujno gotovost subjekta), pa jezikoslovci preslikajo razcep »subjekt«/»objekt« v
subjekt sam na podlagi Descartesove razdelitve subjektovih sposobnosti na pasivno sposobnost ra-
zumevanja, entendement, in aktivno sposobnost volonté, volje. »Port-Royal /…/ zato pravi, da mora-
mo v vsakem slovničnem stavku razločiti dva vidika: eden, modus /…/, predstavlja naravnanost volje,
drugi, dictum, pa predstavlja idejo, ki jo opaža razumevanje.« (O. Ducrot, Slovenian Lectures, n. d., 16.)
Port-Royal pa pravi takole: »V tem, kar se dogaja v našem duhu, moramo v najsplošnejšem razloče-
vati predmet naše misli in obliko ali način te misli, kjer je glavni način sodba: a dodati moramo še ko-
njunkcije, disjunkcije in druge podobne postopke našega duha, pa tudi druge vzgibe naše duše, ka-
kršni so želje, ukaz, vprašanje itn.« (A. Arnauld, C. Lancelot, Grammaire générale et raisonnée /1660/,
Pariz 1969, 24.)
38 V besedišču kartezijanskega jezikoslovja bi lahko rekli, da je subjekt moderne znanosti čista mo-
žnost modalnosti brez kakršnegakoli določnega modusa. To se pravi, da izreki moderne znanosti
kot teoretski izreki niso niti »sodbe«. Za sodbe lahko veljajo samo v empirističnem branju. Popper-
jeva epistemologija na primer za merilo znanstvenosti izrekov razglaša njihovo »falsifikabilnost« in
jih torej že jemlje kot sodbe, se pravi, kot ideološke izreke.
39 S psihoanalitičnim besediščem ravnamo nekoliko stenografsko; bralki in bralcu zato priporočamo,
da si pomagata s tole knjigo: B. Lešnik, Temelji psihoanalize. Opombe h konceptom, Ljubljana 2009.
40 L. Althusser, Sur la reproduction, n. d., 225, 305.
41 Reproduktivna interpelacija zato »doseže« subjekt prav prek mehanizma identifikacije.
42 S tem bi na primer lahko pojasnili, zakaj univerzitetna ustanova ostaja inertna in se v temelju ne spre-
minja, četudi se njeno družbeno-zgodovinsko okolje temeljito spreminja. Pojasnili bi lahko, zakaj se
vladajoči sloj na univerzi prilagodi vsakemu družbenemu sistemu in političnemu režimu in, komple-