Page 37 - Igor Ž. Žagar in Anej Korsika (ur.), (Pre)drzna Slovenija, Digitalna knjižnica, Documenta 4
P. 37
nost? Kaj pa je to?1

Igor Ž. Žagar

Ministrstvo za visoko šolstvo znanost in tehnologijo je v petek, 9. VII., predstavilo Iz-
hodišča za nacionalni raziskovalni in inovacijski program (NRIP) 2011–2020 (skupaj s
kritičnim komentarjem dr. Maje Breznik, članice Sveta za znanost in tehnologijo, ga lah-
ko najdete na spletnem naslovu Odbora za obrambo visokošolskega in znanstvenega dela
(OOVZD): http://www.oovzd.com/novice/index.php?IDnovica=19. Dokument pred-
stavlja radikalen prelom s poprejšnjimi dokumenti te vrste, ki so v naslovu ponavadi po-
nujali »raziskave in razvoj«, v besedilu pa govorili o znanosti(h). V najnovejšem doku-
mentu o znanosti takorekoč ni več govora (razen kontekstualno), njeno mesto so zavzeli
tehnologija, tehnološki razvoj in skovanka »nacionalni inovacijski sistem (NIS)«, ki pa v
Izhodiščih ni nikjer pojasnjena, kaj šele podrobneje definirana.

Za vse, ki že desetletja delamo v znanosti in visokem šolstvu, je šokanten že prvi sta-
vek Uvoda (vsi polkrepki poudarki v besedilu so moji): »V času resnih gospodarskih te-
žav, s katerimi se soočata Evropa in svet, se je Slovenija znašla v položaju, iz katerega jo lah-
ko reši le celovito prestrukturiranje gospodarstva in podpornih sistemov, vključno z razi-
skovalno razvojnim in visokošolskim.«

Visoko šolstvo in znanost, dva od najpomembnejših družbenih podsistemov, v Izho-
diščih nenadoma postaneta le »podporna sistema« gospodarstva. NRIP je tako vseskozi
opredeljevan kot strateški program »za pomoč pri razvoju celovitega in mednarodno po-
vezanega nacionalnega inovacijskega sistema (NIS), ki dolgoročno podpira konkurenčnost
in trajnostno naravnano gospodarstvo in širši družbeni razvoj«.

In to so tudi ključne mantre Izhodišč: trg, konkurenčnost, podjetništvo – kot da bi
dokument nastal na Gospodarski zbornici Slovenije in ne na Ministrstvu za visoko šol-

1 I. Ž. Žagar, Znanost? Kaj pa je to?, Mladina, 23. 7. 2010.


   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42