Page 68 - Jonatan Vinkler, Uporniki, "hudi farji" in Hudičevi soldatje, Dissertationes 17
P. 68
 Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi soldatje

nalužil, de bi bil ene štiri voli kupel inu tim bozim sosedom dal, de bi ž nimi
bili orali, suie otroke živili.«76
Argumentacijska struktura meri kajpak na protestantsko odvrnitev
vernika od reprezentacije božjega v obliki kipov in podob – zgornja pri-
poved je umeščena v poglavje Od pildov, malane –, turška nevarnost pa
igra v katekizemskem besedilu pomembno katehetično/vzgojno vlogo,
kajti Trubarjev ne posebej skrbno prikriti argument je, da Vsevišnji po-
dob zglednih izpovedovalcev krščanske vere, svetnikov, že ne bi pustil
pod turške sablje, če bi seveda s takšnim upodabljanjem soglašal, vendar
daje biografski element jasno vedeti, da se je Trubar s turško nevarno-
stjo srečeval od mladosti, in sicer ali neposredno (ob obleganju Dunaja)
ali pa je o njej poizvedel. Zgodovinopisno gledano je namreč Trubarjev
zapis posredna zgodovinska reminiscenca na dva turška vpada na Kranj-
sko, ki sta prizadela tudi reformatorjevo rodno vas:
Prvi dogodek se je zgodil 2. in 3. junija 1471. Tedaj je Izak paša s
15.000 konjeniki po nočni ježi preko Vinice privršal pod Raščico, koder
se je turška vojska utaborila. Od tam je poslal plenilske čete (Sachleute)
nad Turjak, Ig in Preserje, z glavno silo pa odrinil proti Ljubljani, kamor
je prispel še istega večera. Čeprav se na Raščici ni prav dolgo mudil, pa ji
tudi ni pogledal skozi prste: vas je je požgal in s hišami najbrž tudi cer-
kev. Za poškodovano svetišče se je nato trudil Jernej Trubar, oče naše-
ga reformatorja, ki je bil pri cerkvi sv. Jerneja na Raščici tedaj cerkovnik
(Kirchenmeister). Božji hram je polagoma popravil, poškodovane podo-
be pa spravil v red tako, da je angažiral hrvaškega freskanta. Toda leta
1528, ko je bil Primož Trubar na Dunaju, so Turki ponovno obiskali nje-
gov rojstni kraj in cerkev znova požagali.77
Slednje ni bilo nič nenavadnega, kajti v 15. in 16. stoletju so bile slo-
venske dežele za osmanske vojake »prebivališče vojne«,78 antroponim
Turki pa so v imaginariju Srednje Evrope že v 15. stoletju začeli nado-
meščati apelativi oz. občepomenske sintagme dedni sovražniki (krščan-
ske vere), grozoviti tirani, krvoločni psi, stekli psi, ptiči smrti, malharji, po-
žigalci itd.79 Udomačila se je namreč predstava, da Turki – in tako tudi
muslimani, kajti islam je v Notranjo Avstrijo tedaj pač prihajal na ko-

76 Zbrana dela Primoža Trubarja II, ur. Fanika Krajnc – Vrečko, Ljubljana 2003, 226.
77 Leopold Podlogar, Zgodovinske drobtine iz velikolaškega okraja, Izvestja Muzejskega društva za

Kranjsko XVIII (1908), 45.
78 Paolo Santonino, ki je po slovenskih krajih popotoval v predzadnjem desetletju 15. stoletja, omenja

v svojih popotnih dnevnikih številne primere turškega vojaškega delovanja po Koroškem in Štajer-
skem, npr. v samostanu Studenice. Paolo Santonino, Popotni dnevniki (1485–1487), Celovec, Dunaj,
Ljubljana 1991, 68.
79 Renner und Brenner, Sackman, Sachleute; I. Voje, n. d., 20; V. Simoniti, n. d., 40, 94.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73