Page 117 - Janja Žmavc, Vloga in pomen jezika v državljanski vzgoji, Komunikacijska kompetenca kot nujna sestavina odgovornega državljanstva, Digitalna knjižnica, Documenta 2
P. 117
zetek

Knjiga je nastala kot del projekta Strokovne podlage, strategije in teoretske tematizaci-
je za izobraževanje za medkulturne odnose ter aktivno državljanstvo, ki sta ga v obdobju
2010-2011 izvajala Znanstveno raziskovalni center SAZU in Pedagoški inštitut, ter pred-
stavlja raziskovanje dveh diskurzivnih fenomenov, ki imata v okviru vzgoje in izobraževa-
nja precej pomembno vlogo, a pogosto ostajata prezrta. Retorika in argumentacija, vešči-
ni uspešnega javnega prepričevanja in utemeljevanja, sta družbeni in jezikovni dejavnosti,
brez katerih o sodobni šoli v najširšem smislu skorajda ni mogoče govoriti. Pravzaprav si
brez njiju težko predstavljamo tudi vsakdanjo komunikacijo, še posebej pomembna je nju-
na vloga v družbenem udejstvovanju. Ker je jezik oziroma jezikovna raba še vedno eno nje-
govih temeljnih orodij, predstavlja obvladovanje retorike in argumentacije sredstvo oziro-
ma način, s pomočjo katerega je mogoče dosegati temeljne zahteve javnega, družbenega,
demokratičnega delovanja.

V slovenskem prostoru za retoriko in argumentacijo velja, da kot izobraževalni vsebi-
ni še vedno ostajata v ozadju bodisi sta napačno razumljeni ali ju v obliki izobraževalnih
vsebin celo ni. Zato v monografiji skušamo osvetliti pomen sistematičnega in celovitega
vključevanja retorike in argumentacije v slovensko vzgojo in izobraževanje ter na primerih
dobre prakse pokazati, kako je mogoče obe veščini tudi uspešno poučevati.

Glede na to, da se retorika in argumentacija pri nas samostojno poučujeta le v nekaj
primerih, smo se v našem raziskovanju posebej osredinili na tiste učne vsebine, predme-
te in šolske dejavnosti, ki bodisi po svoji tematiki ali naravi predvidevajo tudi obvladova-
nje obeh veščin. To so najprej vsebine, ki so kakorkoli povezane z javnim udejstvovanjem,
med njimi zlasti tiste, ki vključujejo koncepta aktivnega državljanstva in multikulturno-
sti. Učinkovita jezikovna raba, opredeljena v kontekstu uspešnega (javnega) prepričeva-


   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122