Page 173 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 173
Korpus omemb pojma Evropa v izbranih učbenikih za pouk zgodovine ... 

Evropa v veliki meri predstavljena kot eden ključnih pojmov, skozi katere-
ga so ti dogodki in procesi predstavljeni, utemeljeni in (občasno tudi) vre-
dnoteni. To deloma velja tudi za poglavja, ki obravnavajo nacionalno zgo-
dovino (tj. dogodke in procese na Slovenskem). Evropa kot ključni pojem
ali celo koncept v učbeniku sicer ni eksplicitno opredeljena, razen v po-
glavjih, ki obravnavajo geopolitično podobo sveta v 18. stoletju in deloma
v poglavju, ki obravnava razsvetljenstvo. V prvem so nakazane geopolitič-
ne opredelitve Evrope v smislu ločevanja med »zahodno«, »vzhodno«,«
severno« in »južno Evropo« ter »Evropo« in (ostalim) svetom, medtem
ko je v kontekstu razsvetljenstva pojasnjeno oblikovanje koncepta Evrope,
a v »neproblematičnem« smislu, saj je Evropa brez utemeljitev (kako in za-
kaj) predstavljena kot dominantna, »civilizirana« entiteta proti manj raz-
vitemu, barbarskemu svetu. Res je sicer, da je takšno pojmovanje pripisano
»razsvetljencem tistega časa«, a alternative ali konceptualizacije, ki bi vsaj
pojasnila, kako razumeti tudi vse preostale (zelo številne) rabe ‚Evrope‘ in
njenih izpeljank, v učbeniku ne srečamo.

V okviru natančnejših opredelitev znotraj Evrope pogosto srečamo poj-
movanje »zahodne« (in na nekaterih mestih tudi »srednje«) Evrope kot
središča gospodarskega, intelektualnega in kulturnega razvoja, medtem ko
»vzhodna« Evropa predstavlja prostor, ki v razvoju zaostaja.

Statistika pojavitev

Tabela 17: Pregled rabe pojma Evropa glede na vsebinske sklope.

Evropa in število število vrsta pojavitev kom. nal. poj. nasl. Σ
izpeljanke vsebin- strani izr.
skih sklo- osr. str.
Žvanut in pov 103/201 bes. povz. 3 11 379
Vodopivec 51,24 % 0,8 % 2,9 % 100 %
(1996) 6/6 285 0 53 27
100 % 75,2 % 13,98% 7,12 %

‘Evropa’ se pojavlja v vseh 6 vsebinskih sklopih na 103 straneh učbenika,
kar predstavlja malce več kot polovico njegovega obsega. Med vrstami po-
javitev prevladujejo pojavitve v osrednjem besedilu, ki od skupno 379 pred-
stavljajo 285 pojavitev. Sledijo jim pojavitve v komentarjih (53), nalogah
(27), naslovih (11) in pojasnilih neznanih izrazov (3).
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178