Page 143 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 143
Korpus omemb pojma Evropa v izbranih učbenikih za pouk zgodovine ... 

da, enakost in bratstvo – gesla francoske revolucije – ne le za posameznega
človeka, ampak tudi za vse narode, velike in majhne.

č) str. 73 (osrednje besedilo): Kakor v Avstriji tako je zmagala reakci-
ja tudi v ostali Evropi. V Franciji je republiko zamenjalo cesarstvo Napo-
leonovega nečaka Napoleona III., v Italiji in Nemčiji pa so bile obnovlje-
ne razmere pred revolucijo. Vendar pa zgodovinskega razvoja ni bilo mo-
goče zaustaviti. Reakcija je bila prisiljena znova popuščati, nekje prej, dru-
god pozneje.

IV. vsebinski sklop/tema: DELAVSKI RAZRED SE PREBUJA IN
ORGANIZIRA

– naslov:
– akterji: industrijska revolucija, delavstvo, borci revolucije, Prusija, Av-
strija, evropski narodi, nemški in italijanski narod
– vrednote: vrste družbenih sprememb (širjenje industrijske revolucije,
revolucionarne novosti, boj, zedinjenje narodov, zmaga narodnostnega na-
čela), liberalne (pravice delavcev, boj ljudstva, zmaga svobode in demokra-
cije,), emocionalne (»krvavo zatreti«, spretna politika)
– Evropa: a) geo. b) polit. c) geopolit. d) kult.
– slikovni material: fotografija (»Prvi parnik v ZDA (Fultonov »Cler-
mont«)«)
– št. strani: 3
– izbrano besedilo:
a) str. 75 (osrednje besedilo): Industrijska revolucija, ki se je začela v dru-
gi polovici 18. stoletja v Angliji, se je v začetku 19. stoletja razširila tudi po
celinski Evropi iz Francije proti vzhodu. Osvobojena fevdalnih vezi pa se
je po letu 1848 začela industrijska revolucija hitreje širiti tudi po srednji
Evropi.
b) str. 75 (osrednje besedilo): Izreden pomen za razvoj gospodarstva sta
imeli tudi dve revolucionarni novosti v prometu: parniki in železnice. Po
več različnih poskusih se je leta 1807 prvič uveljavil parnik v Združenih
državah ameriških (ZDA). Že leta 1818 je bil v Trstu splavljen prvi par-
nik v Jadranskem morju, last konzula ZDA. Prvi vlak s parno lokomotivo
je vozil 1825 v Angliji s hitrostjo okoli 10 km na uro, deset let kasneje pa
prvi na evropski celini.
c) str. 78 (osrednje besedilo): V letu 1848 je bilo delavstvo po vsej Evro-
pi v prvih vrstah borcev revolucije. Tedaj so se junaško borili za svoje pravi-
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148