Page 9 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 9
Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje
Urška Štremfel
Pravičnost predstavlja eno od osrednjih družbenih, znanstvenih in
političnih razprav vse od antike dalje. Pregled teorij pravičnosti kaže
na raznolikost in kompleksnost njenih konceptualnih pojmovanj, ki
odsevajo tudi posebne značilnosti zgodovinskih kontekstov, v katerih so
se razvijale.
V tej tematski številki Šolskega polja pravičnost v izobraževanju z
različnih teoretskih in raziskovalnih perspektiv obravnavamo v kontekstu
neoliberalizma. Sodelavci Pedagoškega inštituta in Pedagoške fakultete
Univerze v Ljubljani predstavljamo raznolike razprave, ki smo jih pripra
vili v okviru temeljnega projekta Agencije Republike Slovenije za razisko
valno dejavnost Neoliberalizem v evropskem izobraževalnem prostoru: med
učinkovitostjo in pravičnostjo slovenskih izobraževalnih politik in praks. V
prvem delu obravnavamo pravičnost v obstoječih in novo porajajočih se
racionalnostih edukacijskega polja, v drugem delu pa naslavljamo vpra
šanja o pravičnosti in/ali učinkovitosti v evropskem in slovenskem izobra
ževalnem prostoru.
V prvem delu Zdenko Kodelja v uvodni razpravi z naslovom Nekaj
misli o pravičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju, po katerem je povzet
tudi naslov tematske številke, s perspektive filozofije vzgoje in aplikativne
politične filozofije izpostavi tiste bistvene značilnosti neoliberalizma, za
radi katerih se le-ta po eni strani razlikuje od liberalizma, po drugi pa mu
je podoben. V prispevku obravnava vpliv neoliberalizma na izobraževanje:
a) v katerem je šola vedno bolj podrejena gospodarstvu, njena poglavitna
funkcija pa je produkcija »človeškega kapitala«, b) v katerem snovalci in
izvajalci izobraževalnih politik pripisujejo vse večji pomen evalvaciji šol,
ki jih »upravlja imperativ ekonomske učinkovitosti«. V članku podrob
7
Urška Štremfel
Pravičnost predstavlja eno od osrednjih družbenih, znanstvenih in
političnih razprav vse od antike dalje. Pregled teorij pravičnosti kaže
na raznolikost in kompleksnost njenih konceptualnih pojmovanj, ki
odsevajo tudi posebne značilnosti zgodovinskih kontekstov, v katerih so
se razvijale.
V tej tematski številki Šolskega polja pravičnost v izobraževanju z
različnih teoretskih in raziskovalnih perspektiv obravnavamo v kontekstu
neoliberalizma. Sodelavci Pedagoškega inštituta in Pedagoške fakultete
Univerze v Ljubljani predstavljamo raznolike razprave, ki smo jih pripra
vili v okviru temeljnega projekta Agencije Republike Slovenije za razisko
valno dejavnost Neoliberalizem v evropskem izobraževalnem prostoru: med
učinkovitostjo in pravičnostjo slovenskih izobraževalnih politik in praks. V
prvem delu obravnavamo pravičnost v obstoječih in novo porajajočih se
racionalnostih edukacijskega polja, v drugem delu pa naslavljamo vpra
šanja o pravičnosti in/ali učinkovitosti v evropskem in slovenskem izobra
ževalnem prostoru.
V prvem delu Zdenko Kodelja v uvodni razpravi z naslovom Nekaj
misli o pravičnosti, neoliberalizmu in izobraževanju, po katerem je povzet
tudi naslov tematske številke, s perspektive filozofije vzgoje in aplikativne
politične filozofije izpostavi tiste bistvene značilnosti neoliberalizma, za
radi katerih se le-ta po eni strani razlikuje od liberalizma, po drugi pa mu
je podoben. V prispevku obravnava vpliv neoliberalizma na izobraževanje:
a) v katerem je šola vedno bolj podrejena gospodarstvu, njena poglavitna
funkcija pa je produkcija »človeškega kapitala«, b) v katerem snovalci in
izvajalci izobraževalnih politik pripisujejo vse večji pomen evalvaciji šol,
ki jih »upravlja imperativ ekonomske učinkovitosti«. V članku podrob
7