Page 185 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 185
Povzetki

Darko Štrajn

Možnosti etike v izobraževanju

Če se na vrsti področij v zadnjih desetletjih močno razraščenih edukacij­
skih ved lahko opiramo na jamstvo »znanstvenosti«, na konsistentnost
metod preučevanja in na argumente na podlagi mnogovrstnih evidenc
(npr. podatkovnih, anketnih itd.), se v polju etike, ne glede na to, kako jo
kdo razume ali ne razume, soočamo z dokaj nedefiniranim transcendira­
njem znanstvenosti. Ali je vedno jasno, da gre pri »etiki« za vprašanje o
odnosu z njeno določenostjo v okviru filozofije? To vprašanje že zato, ker
se je sploh postavilo, signalizira, da ne gre samo za to, da »ni jasno«, kaj je
etika, ampak da imamo opraviti z neko razširjeno temeljno nevednostjo o
njeni vpetosti v filozofijo. Etika namreč je in bo ostala filozofska disciplina
kljub temu, da jo vpletajo v vsakršne diskurze, v katerih sklicevanje na njo
prekriva temeljno dvomljivost določenosti njenega pomena. Po Badiouju
se v filozofski tradiciji še zlasti v obdobju od Descartesa do Kanta razume­
vanje etike povezuje s pojmom subjekta. Ko pa je v najbolj manifestni iz­
reki pri Foucaultu postalo jasno, da se je s »koncem Človeka« dokončno
zamajalo tudi razumevanje pojma subjekta, je etika iz obdobja »gospostva
subjekta« dobesedno izgubila podlago in se nadaljuje kot ideologija »člo­
veka kot žrtve«. Relativizacija pojma subjekta, čigar absolutnost se zlomi
prav na točki, ko se zdi, da je dosežena, ima zgodovinsko podlago, kar lah­
ko jasno uvidimo pri Nietzscheju. Če je šola kot družbeni reprodukcijski
mehanizem izpostavljena vsem premenam »družbe«, v kateri se je etika
razblinila v množico »etik«, ki jih univerzalnost klasične etike zadeva le

183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190