Page 180 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 180
ššoollsskkoo ppoolljjee, , lleettnniikk xxxxvi i i ,i ,š štteevvi li lkkaa3 –1 –42

tega pa je prišla s ponavljanjem ogledov odlomkov. Tu najdemo pomemb­
no opozorilo, ki zrelativizira razliko med filmi za odrasle in filmi za otro­
ke, saj so »starostne skupine« predvsem marketinški koncept.
»Filmska vzgoja najpogosteje trči ob vprašanje, na kakšen način naj svoj
predmet podaja« (92). Sedmo poglavje knjige se temeljito spoprime s tem
problemom, ki ga Bergala rešuje s »pedagogiko ustvarjanja«. Izhajajoč iz
Renoirjeve misli, da »si moramo želeti postati filmski ustvarjalec«, če že­
limo oboževati film, Bergala v tem poglavju pokaže, kako je razlaga film­
skega ustvarjanja ključna za filmsko vzgojo. Tu ne morem povzeti tega iz­
vrstnega in zgoščenega besedila, lahko pa rečem, da bi marsikdo, ki bi bil
v zadregi, če naj bi izvajal filmsko vzgojo, po natančnem branju lahko raz­
bremenjeno začel delati z učenci. Avtor namreč tu izredno pregledno po­
kaže, kako »znanstvene« analize, ki jih poznajo v univerzitetnih kuriku­
lih filmskih študij, niso primerne za filmsko vzgojo, ki se mora soočati z
dojemanjem mladih filmskih gledalcev. Seveda tudi ta del knjige vsebuje
številne konkretne primere filmov, ki so večinoma francoski, verjetno pa
učitelji v drugih deželah razmišljajo tudi o filmskih dosežkih v lastni naci­
onalni kinematografiji, čeprav se gotovo ne kaže omejevati na njo. Pedago­
giko ustvarjanja pa avtor podrobno razvije v zadnjem poglavju knjige, ko
se posveti »ustvarjanju v razredu«. Učitelji, ki se ukvarjajo s filmsko vzgo­
jo, si ob branju tega poglavja lahko zamislijo praktično delo z učenci, ki je
seveda danes glede na dostopnost tehnologij snemanja filma, vsaj s tehnič­
nega vidika, zlahka izvedljivo. Vendar pa se glede tega Bergala ne odleplja
od svojega načela obravnave filma kot umetnosti. Zaključno poglavje knji­
ge obravnava različne možnosti zmot, izraža pomisleke o posameznih na­
činih praktičnega dela, kot npr. glede izdelave snemalne knjige, kar je stvar
večjih produkcij. Odsvetuje tudi samoomejevanje na formo kratkega fil­
ma in razloži odnos celote in fragmenta. Pomembna je izkušnja, pa naj bo
še tako skromna, lastnega dela učencev, pri čemer pa Bergala meni, da in­
sistiranje na stališču o nevmešavanju učitelja v delo otrok ni ravno uteme­
ljeno. Teh nekaj namigov na vsebino poglavja samo ilustrira, zakaj v tem
poglavju gre. Lahko rečem, da boljšega tovrstnega besedila, ki je lahko uči­
teljem v pomoč, ni lahko najti.
Upam, da se iz pričujočega prikaza knjige vidi, da ne gre za nikakršen lah­
kotni priročnik in še manj za navodila, ki bi jih bilo mogoče slepo »upora­
biti«. Sam menim, da Bergala s tem svojim pisanjem ni rešil vseh koncep­
tualnih problemov, ki jih je vsak resni filmski vzgojitelj spoznal v svojem
delu. Ključni problem je po mojem prav v njegovi ideji o »filmski umetno­
sti«, ki jo, kljub svojemu širokemu vpogledu v problematiko, konec kon­
cev vendarle pretežno enači s kanoniziranimi vrhunci iz filmske zgodo­
vine. S takim koncipiranjem je gotovo mogoče delati in sam bi nagibal k

178
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185