Page 177 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 177
Recenzija

Bergala, Alain (2017) Vzgoja za film. Razprava o poučevanju filma
v šolah in drugih okoljih. Prevedel: Jernej Pribošič. Ljubljana:
Društvo za širjenje filmske kulture KINO! in Membrana.

Sam sem moral najprej premisliti razmerja v zastarelih odnosih med fil-
mom in pedagogiko (26).
O filmski vzgoji in širjenju filmske kulture je govora vsaj od l. 1921, ko je
legendarni Ricciotto Canudo ustanovil prvi filmski klub CASA (Club des
amis du septième art). Toda filmska vzgoja v šoli je ostajala predmet ekspe­
rimentiranja, ljubiteljskih delovanj učiteljev ipd., v kurikulumu pa prak­
tično nikjer na svetu ni pridobila takega mesta, kakršnega so imele dru­
ge umetnosti, zlasti literatura in, malo manj, umetnostna zgodovina. Ko
preberemo Bergalajevo knjigo, pa lahko nekoliko bolje razumemo, zakaj
je (bilo) tako. Čeprav se tudi »tradicionalne« umetnosti pogosto soočajo
z redukcijo razsežnosti svoje navzočnosti v šoli, še posebej pa v času vsilji­
vosti meril koristnosti in uporabnosti na vseh stopnjah izobraževanja, pa
je filmska vzgoja tudi v fragmentarnih in »neobveznih« oblikah izrazite­
je obsojena na popolno obrobnost in naključnost. Tako ni samo v Sloveni­
ji, saj lahko rečemo, da gre za bolj ali manj splošno stanje v večini šolskih
sistemov – razen v francoskem.
Alain Bergala, filmski kritik in teoretik (med drugim je bil tudi urednik
Cahiers du cinema) ter univerzitetni predavatelj na področju teorije filma,
je bil polno udeležen pri ustvarjanju omenjene razlike francoskega šolske­
ga sistema od drugih sistemov. V uvodnem poglavju namreč izvemo, da
je bil povabljen k uresničevanju petletnega načrta za razvoj umetnosti in

175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182