Page 178 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 178
ššoollsskkoo ppoolljjee, , lleettnniikk xxxxvi i i ,i ,š štteevvi li lkkaa3 –1 –42
kulture v šolah, ki sta ga konec leta 2000 zastavila takratni minister za
kulturo Jack Lang in ministrica za izobraževanje Catherine Tasca.1 Ta na
črt je vseboval specifični poudarek na filmski vzgoji in iz tega je sledila ne
samo uvrstitev filmske vzgoje v kurikulum, ampak tudi izdelava širokega
nabora didaktičnih pripomočkov in filmsko-vzgojne literature za učitelje.
Oblikovalci omenjenega programa so sprejeli hipotezo Jacka Langa, po
kateri naj bi bilo posredovanje umetnosti v šolah osredotočeno na »sre
čanje z drugostjo« (23). Kot poudarja Bergala – najprej že v uvodu –, pa
je bilo ključno spoznanje oblikovalcev programa vzgoje za film to, da kaže
predstaviti v šoli filmsko umetnost, pri čemer je bilo hitro jasno, da filma
ni mogoče »poučevati« tako kot, denimo, literarno zgodovino, ampak je
treba predvsem omogočiti učencem srečanje z njim. V skladu s tem so obli
kovalci filmske vzgoje tudi razformirali »specializacijo« poučevanja film
ske vzgoje in so sugerirali, naj učitelji tega predmeta poučevanje vzgoje za
film ne vzamejo za vseživljenjsko nalogo, saj tovrstna vzgoja ne prenese ru
tinskega podajanja.
V tretjem poglavju knjige Bergala najprej opozori na vprašljivo povezovan
je jezika in filma (predvsem v Franciji), kar pa je po njegovem »manjše zlo
kot instrumentalizacija filma« za poučevanje kar katerekoli vsebine. Po
tem, ko v živahnem narativnem slogu in v spominjanju na lastne dialo
ge s teoretikoma in kritikoma Daneyem in Rivettom tematizira razliko
med mnenjem in okusom, preide k opredeljevanju filma kot umetnosti –
seveda v pedagoškem kontekstu. Za vsakogar, ki bi želel izvajati filmsko
vzgojo, je Bergalajeva poanta, da je treba učencem približati umetniško
vrhunske filme, posebej zanimiva; avtor namreč, na kratko povedano, za
vrača zamisel, da bi pri učencih razvijali »kritično mišljenje« s pomočjo
»slabih filmov«. Poglavje se konča s polemično intoniranim avtorjevim
nasprotovanjem povezovanju filma z veznikom »in« z npr. avdiovizual
nim, televizijo, mediji ipd. Četudi bi se nekatere njegove trditve marsiko
mu lahko zdele nekolikanj »pretrde«, pa je osnovna logika tega razmišlja
nja utemeljena. Trditev, da razumevanje gibljive podobe, ki ga razvijemo
ob gledanju npr. filmov Orsona Wellesa, ne pomaga kaj dosti pri razume
vanju, denimo, televizijskega resničnostnega šova, nemara ni sprejemlji
va brez zadržka. Toda v vsakem primeru je treba priznati, da je film treba
obravnavati najprej v estetskih terminih in da vsake vizualizacije v mno
gih vprašljivih žanrih ne gre jemati na isti ravni. Iz teh dilem izhajajo za
nimive kontroverze, ki so zanimive za razmišljanje o ustreznih okvirih in
1 Kmalu po začetnih korakih uvajanja novega koncepta filmske vzgoje v Franciji sem sam o
tem nekoliko izčrpneje pisal v reviji Ekran: Štrajn, Darko. Vzgoja pogleda: vzgoja filmske-
ga duha. Ekran, 2002, let. 39, št. 7–8, str. 30–32. Sintagma »vzgoja pogleda« pred to objavo v
Sloveniji ni obstajala, kmalu po objavi omenjenega članka pa je prešla v splošno rabo.
176
kulture v šolah, ki sta ga konec leta 2000 zastavila takratni minister za
kulturo Jack Lang in ministrica za izobraževanje Catherine Tasca.1 Ta na
črt je vseboval specifični poudarek na filmski vzgoji in iz tega je sledila ne
samo uvrstitev filmske vzgoje v kurikulum, ampak tudi izdelava širokega
nabora didaktičnih pripomočkov in filmsko-vzgojne literature za učitelje.
Oblikovalci omenjenega programa so sprejeli hipotezo Jacka Langa, po
kateri naj bi bilo posredovanje umetnosti v šolah osredotočeno na »sre
čanje z drugostjo« (23). Kot poudarja Bergala – najprej že v uvodu –, pa
je bilo ključno spoznanje oblikovalcev programa vzgoje za film to, da kaže
predstaviti v šoli filmsko umetnost, pri čemer je bilo hitro jasno, da filma
ni mogoče »poučevati« tako kot, denimo, literarno zgodovino, ampak je
treba predvsem omogočiti učencem srečanje z njim. V skladu s tem so obli
kovalci filmske vzgoje tudi razformirali »specializacijo« poučevanja film
ske vzgoje in so sugerirali, naj učitelji tega predmeta poučevanje vzgoje za
film ne vzamejo za vseživljenjsko nalogo, saj tovrstna vzgoja ne prenese ru
tinskega podajanja.
V tretjem poglavju knjige Bergala najprej opozori na vprašljivo povezovan
je jezika in filma (predvsem v Franciji), kar pa je po njegovem »manjše zlo
kot instrumentalizacija filma« za poučevanje kar katerekoli vsebine. Po
tem, ko v živahnem narativnem slogu in v spominjanju na lastne dialo
ge s teoretikoma in kritikoma Daneyem in Rivettom tematizira razliko
med mnenjem in okusom, preide k opredeljevanju filma kot umetnosti –
seveda v pedagoškem kontekstu. Za vsakogar, ki bi želel izvajati filmsko
vzgojo, je Bergalajeva poanta, da je treba učencem približati umetniško
vrhunske filme, posebej zanimiva; avtor namreč, na kratko povedano, za
vrača zamisel, da bi pri učencih razvijali »kritično mišljenje« s pomočjo
»slabih filmov«. Poglavje se konča s polemično intoniranim avtorjevim
nasprotovanjem povezovanju filma z veznikom »in« z npr. avdiovizual
nim, televizijo, mediji ipd. Četudi bi se nekatere njegove trditve marsiko
mu lahko zdele nekolikanj »pretrde«, pa je osnovna logika tega razmišlja
nja utemeljena. Trditev, da razumevanje gibljive podobe, ki ga razvijemo
ob gledanju npr. filmov Orsona Wellesa, ne pomaga kaj dosti pri razume
vanju, denimo, televizijskega resničnostnega šova, nemara ni sprejemlji
va brez zadržka. Toda v vsakem primeru je treba priznati, da je film treba
obravnavati najprej v estetskih terminih in da vsake vizualizacije v mno
gih vprašljivih žanrih ne gre jemati na isti ravni. Iz teh dilem izhajajo za
nimive kontroverze, ki so zanimive za razmišljanje o ustreznih okvirih in
1 Kmalu po začetnih korakih uvajanja novega koncepta filmske vzgoje v Franciji sem sam o
tem nekoliko izčrpneje pisal v reviji Ekran: Štrajn, Darko. Vzgoja pogleda: vzgoja filmske-
ga duha. Ekran, 2002, let. 39, št. 7–8, str. 30–32. Sintagma »vzgoja pogleda« pred to objavo v
Sloveniji ni obstajala, kmalu po objavi omenjenega članka pa je prešla v splošno rabo.
176