Page 179 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 179
review ■ recenzija

pristopih vzgoje za film. Kako pomemben je poudarek na filmu kot umet­
nosti – učinek le-te pa je upornost (umetnost se upira neposrednosti doje­
manja gibljive podobe) –, se pokaže v četrtem poglavju, ko Bergala pokaže
na vez med filmom in vsakogaršnjim otroštvom, pri čemer gre za to, da je
»prave filme /…/ treba srečati ob pravem času« (45). Šola je tista, ki mora
organizirati takšno srečanje z učiteljem kot posrednikom. Njene možno­
sti in naloge se nadalje povezujejo z ohranjanjem spomina na filme iz pre­
teklosti in s primerjavami s sodobnimi filmi. Naj ostanem pri tem in pri
namigu, da je v knjigi artikuliranih še veliko nians v teh razmerjih in od­
nosih, ki zadevajo tudi pokroviteljstvo nad otroki, ki ga avtor prepričljivo
odsvetuje. »Otrok je najbolj trmast gledalec, ki bo sledil kriterijem svo­
jega okusa« (57). Ob obravnavi vprašanja odnosov med generacijami, ki
so v Franciji, kar zadeva učitelje filmske vzgoje nekoliko posebni, avtor
pripomn­ i, da je filmska vzgoja našla oporo v filmih, v »katerih je osrednja
tema učenje« (65). Na koncu poglavja tudi predlaga ilustrativni seznam
tovrstnih filmov, ki pa bi ga bilo treba po njegovem še precej dopolniti.
Peto poglavje se začne z »zgodbo« o DVD-jih, ki vsebujejo videoteko sto­
tih filmov (L‘Eden cinema) in so jih v Franciji uvedli kot »kovček« za film­
sko vzgojo. Tu gre za zgled, ki bi ga v drugih deželah lahko modificirali,
vendar pa z enakim namenom: približati filme iz različnih kinematografij
in obdobij filmske zgodovine, ki jih učenci v novodobni poplavi filmov iz
velikih produkcij morda nikoli ne bi videli. »Le šok in skrivnostnost, ki ju
prinaša umetniško delo v primerjavi s prežvečenimi podobami in plehki­
mi zvoki vsakodnevne izkušnje, sta zares vzgojna,« (71), prepričljivo zapi­
še Bergala, ko se upre pristopu »od Pokemonov do Dreyerja«, po katerem
bi pri vzgoji morali izhajati iz banalnosti, ki otroke sicer zabavajo. Preosta­
lo razpravljanje v tem poglavju se sicer ukvarja s polemiko, ki jo je v Franci­
ji sprožila uvedba kompleta DVD-jev, in s predvidevanji sprememb, ki jih
prinašajo nove tehnologije. Tu je treba upoštevati čas, ko je bila knjiga na­
pisana. Takrat so v kinodvoranah bili analogni kinoprojektorji tako rekoč
v zadnjih vzdihljajih, a so še prevladovali. Bergala pomembnost izkušnje
kinodvorane in »avratične« (Benjamin!) kolektivnosti uravnoteži z na­
vajanjem prednosti za šolsko delo, ki jo ponujajo DVD-ji. Danes bi nema­
ra lahko to dopolnili z dostopnostjo filmske klasike tudi kar na internetu,
vendar to z vsebinskega vidika ni prav bistveno. Šesto poglavje prednosti
rabe takih pripomočkov, kot je DVD, posveti večjo pozornost, pri tem pa
je – tako kot pravzaprav v vseh poglavjih – razpravljanje prepleteno s skli­
cevanji na mnoge konkretne filme in posamezne filmske sekvence. V zve­
zi s tem je izredno zanimiva in, lahko bi rekel, zelo inspirativna Begalaje­
va hvalnica filmskemu odlomku, ki je slikovito ponazorjena s primerom
deklice, ki je poznala film Nori Pierrot (J.-L. Godard, 1962) na pamet, do

177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184