Page 57 - Autor, S., Bijuklic, I., Štefanc, D., Žmavc. J. (ur.) (2023). Pedagoški leksikon: izbrani temeljni pojmi. Poskusna izdaja. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 57
stev, postavljanje in doseganje pozitivnih ciljev, doživljanje in izkazovan- 57
je empatije do drugih, vzpostavljanje in ohranjanje pozitivnih odnosov ter
sprejemanje odgovornih odločitev (Bridgeland idr., 2013). Pristop se kaže
kot učinkovit tako za podporo psihične dobrobiti kot učnih dosežkov učen-
cev (Durlak idr., 2011); na njem temelji tudi nekaj preventivnih programov
v Sloveniji, na primer Roka v roki (Roka v roki: opolnomočenje učiteljic in uči-
teljev v Evropi za spoprijemanje s kariernimi izzivi preko podpore socialnim in
čustvenim kompetencam ter sprejemanju različnosti, b. l.), preventivne delav-
nice To sem jaz (Nacionalni inštitut za javno zdravje) (Tacol idr., 2019) in
razvojna naloga Varno in spodbudno učno okolje (Zavod Republike Sloveni-
je za šolstvo). V širšem smislu lahko socialno in čustveno učenje razumemo
kot proces učenja čustvenega odzivanja ter vedenja v odnosih, ki tudi v šol-
skem prostoru poteka ves čas, bodisi implicitno po načelih prikritega kuri-
kuluma bodisi eksplicitno, reflektirano in sistematično.

V zadnjem času se na področju raziskovanja umetne inteligence pojavlja tu-
di termin strojno učenje, ki pa ni pedagoški termin. Strojno učenje predstavlja
sodobno področje računalništva, ki preučuje algoritme in tehnike za avtoma-
tizirane rešitve, ki jih je težko programirati s konvencionalnimi metodami
programiranja (Rebala idr., 2019). V zvezi s tem velja omeniti tudi konektivi-
zem, pristop, ki se je začel uveljavljati s prispevkom Siemensa (2005) ter kas-
nejšimi blogovskimi zapisi ter objavami na spletnih straneh. Osnovna teza
konektivizma je, da je znanje porazdeljeno po človeških, družbenih in tehno-
loških omrežjih ter da je učenje proces povezovanja, širjenja in upravljanja
teh omrežij. Za pojasnjevanje učenja ta teorija uporablja metaforo omrežja z
vozlišči in s povezavami; učenje je tako proces ustvarjanja povezav in s tem
povečevanja kompleksnosti omrežja. Teorija konektivizma je bila v letih po
nastanku v nekaterih strokovnih krogih, tudi na področju vzgoje in izobra-
ževanja (glej npr. Radovan, 2011), pojmovana kot možna četrta paradigma,
ki uveljavljenim paradigmam učenja dodaja nov vidik in učenje razlaga kot
proces, ki se z udejstvovanjem v omrežju odvija samodejno. To pojmovanje
je bilo kasneje zavrnjeno; trenutno na področju vzgoje in izobraževanja vel-
ja precejšen konsenz, da konektivizem iz številnih razlogov ne more biti poj-
movan kot teorija učenja; med drugim tudi, ker bolj kot učenje pojasnjuje
proces poučevanja (Bell, 2011; prim. tudi Čuš Babič, 2018).

Pri nas je znanstvena spoznanja s področja učenja ter njihov pomen na pod-
ročju vzgoje in izobraževanja najbolj celostno opisala Barica Marentič Požar-
nik v večkrat ponatisnjeni knjigi Psihologija učenja in pouka (prva izdaja le-
ta 2000).

Katja Košir

učenje
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62