Page 194 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 194
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...

4. Razprava in sklepi
Dvojna kariera v športu, tj. usklajevanje športa in šolanja (ali dela) špor-
tnicam in športnikom prinaša številne prednosti pa tudi omejitve. Namen
pričujoče raziskave je bil ugotoviti, kakšne so izkušnje slovenskih dijakinj
športnic in dijakov športnikov glede njihove dvojne kariere in kako zado-
voljni so s posameznimi področji svojega življenja.

Dijakinje športnice in dijaki športniki, ki so bili udeleženi v raziska-
vi, poročajo o stalni in dobri podpori, ki jo za svojo dvojno kariero do-
bivajo s strani ožje družine, prijateljev, trenerja in šole. To ne preseneča,
saj rezultati drugih raziskav (npr. Wylleman et al., 2013) kažejo, da veči-
na mladih športnic in športnikov v tem obdobju razvoja športne karie-
re za dvojno kariero prejema podporo svojih staršev, večina pa tudi pod-
poro trenerja in vrstnikov. Prav tako gre pri udeleženkah in udeležencih
te raziskave za športnice in športnike, ki so vključeni v športne gimnazij-
ske programe, ti pa so oblikovani tako, da spodbujajo in podpirajo dvoj-
no kariero perspektivnih športnic ter športnikov. Rezultat, da večina di-
jakinj in dijakov, vključenih v to raziskavo, podporo s strani šole za svojo
dvojno kariero ocenjujejo kot zelo dobro, tako upravičuje cilj gimnazij-
skih športnih programov.

Udeleženke in udeleženci v tej raziskavi prepoznavajo in visoko oce-
njujejo kompetence, ki so jih razvili zaradi svoje dvojne kariere, kot so:
spoprijemanje s stresnimi situacijami, zmožnost prilagajanja ohranja-
nja perspektive pri izkušnjah neuspeha, ohranjanje ravnovesja v življenju
in dolgoročno načrtovanje karierne poti. Rezultati kažejo na to, da mla-
de športnice in športniki skozi vsakodnevno usklajevanje obeh področij
(tj. šole in športa) pridobivajo številne spretnosti ter sposobnosti, ki so pre-
nosljive tudi na druga področja in v njihovo kasnejše življenje (De Brandt
et al., 2018). Večina dijakinj in dijakov športnikov tudi meni, da se zaradi
svoje dvojne kariere razvijajo bolje, kot bi se sicer. Podatek, da jih večina po-
roča o pogostem doživljanju pozitivnih izkušenj s svojo dvojno kariero in
razvitih kompetencah zaradi le-te, je ugoden pokazatelj delovanja sloven-
skih izobraževalnih in športnih institucij, ki skrbijo za razvoj mladih špor-
tnic in športnikov.

Med dijakinjami športnicami in dijaki športniki smo ugotovili po-
membne razlike v pogostosti doživljanja negativnih izkušenj z dvojno ka-
riero. Dekleta so v večji meri poročala o negativnih izkušnjah, kot so po-
manjkanje časa za počitek in okrevanje, pritiski številnih obveznosti in
občutek, da zamujajo aktivnosti, ki jih počnejo njihove vrstnice in vrstni-

194
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199