Page 53 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 53
tekst in kontekst: de ecclesia – fatalno besedilo m. jana husa ...
Toda Hus se ni dal: tisto, za kar ni bilo iz strahu pred kraljem Václavom
IV. ter spričo odločnega nastopa profesorjev teologije soglasja v univerzitet
ni skupnosti, je lansiral sam. In tudi razglasil. Z na javnih mestih pritrjeni
mi proglasi je oznanil, da se bo v auli magni Karlove univerze 7. junija 1412
odvijala velika disputacija na temo:
Ali je po Kristusovem zakonu zvestim kristjanom dovoljeno in ali
prispeva k Božji časti, k dobru krščanskih ljudi in kraljestva, da se
potrdita papeški buli o povzdignitvi križa [križarski vojni] proti
apulijskemu kralju Ladislavu in njegovim zaveznikom?49
Za tem je v mestu ob Vltavi izbruhnil pandemonij. Profesorji teologije
so si na vso moč prizadevali, da bi Husovo namero preprečili. Zato so pos
lali dva izmed svojih k praškemu nadškofu Sigismundu Albiku, da bi le-ta
z močjo urada nadškofa, ki pa je bil hkrati tudi kancler Karlove univerze,
disputacijo preprosto prepovedal. Albik je nato predse poklical Husa, pa
peški legati pa so le-tega v nadškofovi prisotnosti vprašali, ali se namerava
podvreči apostolskim ukazom. Hus jim je odvrnil, da želi apostolske ukaze
rad izpolnjevati ... Toda ne nujno apostolikove. Kajti, ko so si legati pomeli
roke, Husov odgovor z veseljem tolmačili v svoj prid in se obrnili k praške
mu nadškofu z besedami: »Poglejte, ekscelenca, tale bo odslej poslušal uka
ze našega gospoda,« jim je uporni češki profesor, da bi razčistil poimeno
valno zmedo, odgovoril z naslednjimi besedami:
Dobro me razumite, gospodje. Rekel sem, da hočem izpolnjeva
ti apostolske zapovedi in jih v vsem poslušati; toda z apostolskimi
imenujem nauke apostolov Kristusovih. In če se bodo ukazi rim
skega škofa ujemali z naukom in ukazi apostolov po Kristusovem
zakonu, tedaj jih bom rad poslušal. Če pa bom v njih našel kaj,
kar nauku apostolov nasprotuje, tedaj ne bom ubogal, pa četudi
mi pred očmi mahate z grmado. (Hus II 1904, 103; Contra 8 doc
tores I.)
– Praški nadškof je želel prihajajočo hudo uro na vsak način odpoditi in je
zato pripravljajočo se disputacijo prepovedal.
Teološka fakulteta je nato iz rokava potegnila še zadnjo karto in upo
rabila moč urada, da bi preprečila disput o pereči temi. Proti Husovi naja
vi je izdala lastni javni razglas, ki ga je krasil pečat fakultete, naznanjajoči,
49 »Utrum secundum legem Jesu Christi licet et expedit, pro honore Dei et salute populi
christiani, et pro commodo regni, bullas papae de erectione cruces contra Ladislaum
regem Apuliae et suos complices, Christi fidelibus approbare?« Scriptorum 1829, 15.
53
Toda Hus se ni dal: tisto, za kar ni bilo iz strahu pred kraljem Václavom
IV. ter spričo odločnega nastopa profesorjev teologije soglasja v univerzitet
ni skupnosti, je lansiral sam. In tudi razglasil. Z na javnih mestih pritrjeni
mi proglasi je oznanil, da se bo v auli magni Karlove univerze 7. junija 1412
odvijala velika disputacija na temo:
Ali je po Kristusovem zakonu zvestim kristjanom dovoljeno in ali
prispeva k Božji časti, k dobru krščanskih ljudi in kraljestva, da se
potrdita papeški buli o povzdignitvi križa [križarski vojni] proti
apulijskemu kralju Ladislavu in njegovim zaveznikom?49
Za tem je v mestu ob Vltavi izbruhnil pandemonij. Profesorji teologije
so si na vso moč prizadevali, da bi Husovo namero preprečili. Zato so pos
lali dva izmed svojih k praškemu nadškofu Sigismundu Albiku, da bi le-ta
z močjo urada nadškofa, ki pa je bil hkrati tudi kancler Karlove univerze,
disputacijo preprosto prepovedal. Albik je nato predse poklical Husa, pa
peški legati pa so le-tega v nadškofovi prisotnosti vprašali, ali se namerava
podvreči apostolskim ukazom. Hus jim je odvrnil, da želi apostolske ukaze
rad izpolnjevati ... Toda ne nujno apostolikove. Kajti, ko so si legati pomeli
roke, Husov odgovor z veseljem tolmačili v svoj prid in se obrnili k praške
mu nadškofu z besedami: »Poglejte, ekscelenca, tale bo odslej poslušal uka
ze našega gospoda,« jim je uporni češki profesor, da bi razčistil poimeno
valno zmedo, odgovoril z naslednjimi besedami:
Dobro me razumite, gospodje. Rekel sem, da hočem izpolnjeva
ti apostolske zapovedi in jih v vsem poslušati; toda z apostolskimi
imenujem nauke apostolov Kristusovih. In če se bodo ukazi rim
skega škofa ujemali z naukom in ukazi apostolov po Kristusovem
zakonu, tedaj jih bom rad poslušal. Če pa bom v njih našel kaj,
kar nauku apostolov nasprotuje, tedaj ne bom ubogal, pa četudi
mi pred očmi mahate z grmado. (Hus II 1904, 103; Contra 8 doc
tores I.)
– Praški nadškof je želel prihajajočo hudo uro na vsak način odpoditi in je
zato pripravljajočo se disputacijo prepovedal.
Teološka fakulteta je nato iz rokava potegnila še zadnjo karto in upo
rabila moč urada, da bi preprečila disput o pereči temi. Proti Husovi naja
vi je izdala lastni javni razglas, ki ga je krasil pečat fakultete, naznanjajoči,
49 »Utrum secundum legem Jesu Christi licet et expedit, pro honore Dei et salute populi
christiani, et pro commodo regni, bullas papae de erectione cruces contra Ladislaum
regem Apuliae et suos complices, Christi fidelibus approbare?« Scriptorum 1829, 15.
53