Page 25 - Barbara Japelj Pavešić. 2020. Nacionalna študija zaznave nasilja nad učitelji in ravnatelji: zagotavljanje varnega in vzpodbudnega učnega okolja. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 16
P. 25
pred drugim oblikam psihosocialnih tveganj na delovnih mestih, ki so prilago- 25
jene delu v šolah. Vendar ta pravilnik sistematično obravnava le nasilno vede-
nje odraslih do odraslih na šoli in ne upošteva možnosti nasilja dijakov in učen-
cev do zaposlenih na šoli ali staršev do učiteljev.
Nacionalne usmeritve obravnave nasilnega vedenja na šolah prikazuje do-
kument »Navodila s priročnikom za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgoj-
no-izobraževalnih zavodih«, ki so ga sestavili strokovnjaki pod okriljem Zavoda
RS za šolstvo (Mugnaioni Lešnik, Klemenčič, Filipčič, Rustja in Novakovič 2016).
Priročnik ponovno ne obravnava možnosti nasilnega vedenja učencev ali dija-
kov do učiteljev. Z medvrstniškim nasiljem se je ukvarjalo tudi nekaj študentov
v svojih magistrskih nalogah, vendar tudi med njimi nasilje do učiteljev na šo-
lah ni predmet študija. Na šolah nasilje nad učenci in ravnanje šole predpisu-
je Pravilnik o obravnavi nasilja v družini za vzgojno-izobraževalne zavode (Uradni
list RS, št. 104/09). Ta pozornost šol usmerja k zaznavanju nasilja, ki so ga delež-
ni njihovi učenci izven pouka, in tudi ne vključuje nasilja nad učitelji.
V pregledu obstoječih dokumentov za delo na šolah smo ugotovili, da na-
silje nad učitelji in zaposlenimi strokovnimi delavci na šolah s strani učencev,
dijakov in staršev ni sistematično obravnavano in da se za način ravnanja ob
pojavu zdi odgovorna vsaka šola zase. Glede na podatke, ki smo jih zbrali v na-
ši študiji in kažejo, da je te vrste nasilja toliko, da ga ne moremo zanemariti ali
obravnavati kot posamičnih dogodkov, postaja nujno, da na nacionalni ravni
pride do dogovora med strokovnjaki o sistematičnem prepoznavanju, reševa-
nju in postopkih preprečevanja nasilnega vedenja do učiteljev in drugih stro-
kovnjakov na šolah. Sistematični pristop je nujen pogoj za ohranjanje in po-
večanje strokovne avtonomije in izboljšanje šolske kulture v vzpodbudno in
varno okolje za učni proces v celoti.
opis nacionalne raziskave o nasilju nad učitelji
jene delu v šolah. Vendar ta pravilnik sistematično obravnava le nasilno vede-
nje odraslih do odraslih na šoli in ne upošteva možnosti nasilja dijakov in učen-
cev do zaposlenih na šoli ali staršev do učiteljev.
Nacionalne usmeritve obravnave nasilnega vedenja na šolah prikazuje do-
kument »Navodila s priročnikom za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgoj-
no-izobraževalnih zavodih«, ki so ga sestavili strokovnjaki pod okriljem Zavoda
RS za šolstvo (Mugnaioni Lešnik, Klemenčič, Filipčič, Rustja in Novakovič 2016).
Priročnik ponovno ne obravnava možnosti nasilnega vedenja učencev ali dija-
kov do učiteljev. Z medvrstniškim nasiljem se je ukvarjalo tudi nekaj študentov
v svojih magistrskih nalogah, vendar tudi med njimi nasilje do učiteljev na šo-
lah ni predmet študija. Na šolah nasilje nad učenci in ravnanje šole predpisu-
je Pravilnik o obravnavi nasilja v družini za vzgojno-izobraževalne zavode (Uradni
list RS, št. 104/09). Ta pozornost šol usmerja k zaznavanju nasilja, ki so ga delež-
ni njihovi učenci izven pouka, in tudi ne vključuje nasilja nad učitelji.
V pregledu obstoječih dokumentov za delo na šolah smo ugotovili, da na-
silje nad učitelji in zaposlenimi strokovnimi delavci na šolah s strani učencev,
dijakov in staršev ni sistematično obravnavano in da se za način ravnanja ob
pojavu zdi odgovorna vsaka šola zase. Glede na podatke, ki smo jih zbrali v na-
ši študiji in kažejo, da je te vrste nasilja toliko, da ga ne moremo zanemariti ali
obravnavati kot posamičnih dogodkov, postaja nujno, da na nacionalni ravni
pride do dogovora med strokovnjaki o sistematičnem prepoznavanju, reševa-
nju in postopkih preprečevanja nasilnega vedenja do učiteljev in drugih stro-
kovnjakov na šolah. Sistematični pristop je nujen pogoj za ohranjanje in po-
večanje strokovne avtonomije in izboljšanje šolske kulture v vzpodbudno in
varno okolje za učni proces v celoti.
opis nacionalne raziskave o nasilju nad učitelji