Page 263 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 263
Povzetek

Jezik je osnova naših vsakodnevnih aktivnosti. Je podlaga našega skupne-

ga življenja – od njega je odvisno naše razumevanje sveta, z njim se spora-
zumevamo in z njim nenazadnje tudi poučujemo ter se učimo. Jezikovna
raba je temeljna za vse klasične segmente pedagoške prakse: razlago,
pojasnjevanje, postavljanje vprašanj in odgovarjanje nanje, preverjanje in
ocenjevanje, kritično presojo, izmenjavo mnenj, razvijanje novih pogledov
itd. Zato je poznavanje in obvladovanje komunikacije v šoli eden temeljnih
vidikov kakovosti vzgojno-izobraževalnega procesa.

Retorika in argumentacija skozi svojo skoraj dvatisočpetstoletno zgo-
dovino postavljata temelje pravilnega in učinkovitega oblikovanja argu-
mentov in prepričevanja. Z dobrim obvladovanjem retoričnih in argu-
mentativnih spretnosti lahko tako učitelji kot učenci bistveno prispevajo
k izboljšanju pedagoškega procesa. Nastopajo kot samostojni in kritični
akterji, ki so sposobni oblikovati, izražati, kritično vrednotiti, braniti in
utemeljeno zavračati stališča, ter v konkretni situaciji učinkovito prepričati.

Knjiga je razdeljena v tri glavne vsebinske sklope. V prvem je komu-
nikacija v šoli opredeljena kot posebna oblika jezikovne rabe, kot pedago-
ški diskurz. Pedagoški proces je pojmovan kot dinamičen družbeni proces
sooblikovanja znanja in neposredne učne situacije, v kateri in zaradi kate-
re se ta bolj ali manj uspešno izvaja. Konceptualiziranje pedagoškega dis-
kurza je podprto s temeljnimi koncepti tradicionalne (klasične) retorike.
Poudarjen je pomen razumevanja retorične narave pedagoškega procesa in

263
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268