Page 249 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 249
Kaj mladostnika resnično osrečuje

Nataša Kne

Sodobna družba je polna najrazličnejših raziskav o »količini« sreče med

različnimi družbenimi skupinami, med mladimi, med starejšimi, med
ženskami, med moškimi, raziskave se sprašujejo večinoma o materialnih,
ekonomskih, pa tudi socialnih, psiholoških pogojih srečnosti. Raziskave
so največkrat osredotočene predvsem na materialni aspekt dobrega življe-
nja, večinoma gre za vprašanja glede prihodkov, službe, stopnje izobrazbe,
temu primerni so tudi odgovori anketirancev, ki tudi sami poudarjajo po-
men rednih prihodkov in redne službe kot glavnega zagotovila za srečno
življenje. V tej razpravi se bom dotaknila drugih tem in vprašanj, ki opre-
deljujejo srečnost. Zanimalo me bo najprej, kako srečnost sploh opredeliti,
ali sodobna družba, ki srečnost zahteva, sploh meri na pravi cilj. Ali je to-
rej srečnost in gonja za srečnost res tisti cilj v življenju, ki ga velja zasledo-
vati, in če ni, kateri bi lahko bili cilji za dobro, zadovoljno življenje. Pri tem
se bom oprla na starogrško pojmovanje moralnosti in srečnosti ter na Kan-
tovo deontološko etiko.

Srečnost je osrednji koncept filozofskih razprav od antične filozofije
naprej. Aristotel in Epikur sta dobršen del svojega filozofskega opusa po-
svetila prav človekovi potrebi in želji po boljšem življenju, ki mora po nju-
nem mnenju prinašati srečo. Za oba filozofa je srečnost sploh edina, ki si je
želimo zaradi nje same, je najvišji cilj in ne more biti sredstvo za dosego ne-
kega višjega cilja. Filozofska misel seveda ne ostane samo pri tem. Najhujši
kritik takšnega pojmovanja srečnosti je bil Kant, ki je srečnost razumel kot

249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254