Page 19 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 19
Kaj fizični ali grajeni prostor šole sporoča
študentom, ki so na praksi

Majda Cencič in Barbara Horvat

Fizični ali grajeni učni prostor šole v pedagogiki ni nova tema. Na njen

pomen je v 17. stoletju opozoril že Komensky (1993: 91), ko je zapisal: »Šola
naj bo na mirnem kraju, oddaljena od hrupa in vsega, kar bi motilo pozor-
nost,« in nadaljeval (ibid.: 95):

»Znotraj naj bo svetla, čista, učilnica naj bo okrašena s slikami,
in sicer naj bodo to podobe slavnih mož, zemljevidi, zgodovinski
prikazi ali reliefi. Zunaj pa naj bo ob šoli prostor za sprehajanje in
igranje /…/, kjer lahko (učenci) kdaj pa kdaj z veseljem opazujejo
drevje, cvetlice in druge rastline.«
Čeprav lahko zavedanju o pomenu učnega prostora sledimo od za-
četkov moderne pedagogike (17. stoletje), v primerjavi z drugimi temami
vzgoje avtorji tej temi niso posvečali posebne pozornosti do konca 19. sto-
letja, ko so se predvsem z reformsko pedagogiko pojavila tudi dognanja, da
prostor vpliva na zdravje, počutje, učenje učencev, njihovo motivacijo in
učne rezultate (npr. Taylor, 2009; Woolner, 2010). Na tem izhodišču danes
učni prostor opredeljujemo kot dejavnik vzgoje v najširšem pomenu bese-
de (prim. Day in Midbjer, 2007; Medveš, 2015; Mlinar, 2011), ki naj bi zdru-
ževal učence in jim s svojo prilagojenostjo omogočal usvajanje znanja in
vsestranski razvoj (Cencič in Simčič, 2014; Medveš, 2003).
V prispevku upoštevamo nakazane spremembe, ki so se zgodile v pe-
dagogiki in didaktiki v zvezi z razumevanjem učnega prostora, natančne-

19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24