Page 133 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 133
ovnošolski literarni kanon ali kaj smo brali/beremo v šoli

Sestavljavci in sestavljavke beril – dejavnik šolske kanonizacije

Božič (2011) ugotavlja, da na (šolsko) literarno kanonizacijo vplivajo tudi
sestavljavci in sestavljavke beril. Čeprav so zavezani veljavnemu učnemu
načrtu, še vedno vplivajo na izbor avtorjev in avtoric oz. njihovi dell s svoji-
mi osebnimi preferencami. V našem primeru bomo zaradi obsežnega kor-
pusa beril sestavljavce in sestavljavke beril analizirali na podlagi dveh krite-
rijev, glede na smer (in stopnjo) izobrazbe ter ali imajo učiteljske izkušnje v
osnovni in srednji šoli.17 V Tabeli 11, 12, 13 in 14 naveden razdelek raziskova-
nje označuje znanstveno raziskovanje oz. teoretično ukvarjanje s književ-
nodidaktičnimi vprašanji sestavljavca oz. sestavljavke. Jurman (1999) meni,
da je najbolj primeren sestavljavec učbenika za določen razred tisti, ki v tem
razredu tudi poučuje. Strokovnjaki z ustrezno izobrazbo in poznavanjem
vsebine učnega predmeta, ki nimajo konkretnih delovnih izkušenj s ciljno
populacijo, ki ji je učbenik namenjen, niso primerni avtorji učbenikov, saj
ne poznajo miselnih procesov, ki potekajo pri dojemanja učne snovi. Izje-
ma so strokovnjaki, ki so v preteklosti poučevali, potem pa opravljali druga
dela in s časovno distanco do učnega predmeta napisali načeloma kakovos-
ten učbenik. Sestavljavec učbenika, ki naj bi imel najmanj 7 do 10 let delov-
nih izkušenj, naj bi predmet poučeval na različnih stopnjah izobraževanja
oz. vsaj v razredu pred razredom in po razredu, ki mu je učbenik namenjen.

Izbrani sestavljavci beril, ki so jih učenci uporabljali pri pouku knji-
ževnosti na začetku 20. stoletja v Avstro-Ogrski, so bili vsi šolniki, ki so
imeli tudi vodstvene izkušnje (Brinar, Hubad, Schreiner, Wester). Glede iz-
obrazbe prevladuje klasična izobrazba v kombinaciji s slavistiko (Wester,
Hubad, Sket) (glej Tabelo 11).

Tabela 11: Sestavljavci beril glede na izobrazbo in učiteljske izkušnje v Avstro-Ogrski

Sestavljavci Izobrazba Učiteljske Raziskovanje
izkušnje
Josip Brinar učiteljišče /
Fran Hubad klasična filologija, slavistika ü /
Henrik Schreiner prirodopis, matematika, fizika ü /
Jakob Sket klasična filologija, slavistika, germanistika ü /
Josip Wester klasična filologija ü /
ü

V obdobju med obema vojnama je bilo obravnavanih 13 sestavljavcev
– vsi z neposrednimi izkušnjami s poučevanjem v šoli, od tega jih je naj-

17 Podatke smo pridobili iz javno dostopnih biografij.

133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138