Page 115 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 115
ga šole in skupnosti

Tako v teoriji kakor tudi v praksi vsebinskega področja državljanske vzgoje so v za-
dnjih nekaj desetletjih potekale pomembne spremembe, ki so pomembno vlogo dodelile
tudi analizi konteksta poučevanja državljanske vzgoje. Poleg tradicionalnih analiz social-
no-ekonomskega statusa učencev in njihovega družinskega okolja so v ospredje prišle tudi
analize razmerja med šolanjem in širšo skupnostjo oz. povezanosti šol z lokalnim okoljem
(npr. prostovoljstvo) ter dostopnost do posameznih virov (npr. knjižnice, muzeji in galeri-
je, gledališče), vpliv različnih družbenih problemov (npr. brezposelnost, kriminal itn.) kot
tudi »lastnosti« šol oz. karakteristike razredov (raznolikost v razredu).

Hkrati so poleg sprememb na področju ciljev državljanske vzgoje ter ostalih oz. soro-
dnih vsebinskih področij, npr. učenja človekovih pravic, vzgoje za strpnost, interkultur-
ne vzgoje itn., pomembno vlogo imele tudi spremembe v načinu poučevanja vsebin, ki jih
tradicionalno povezujemo z državljansko vzgojo, kar potrjuje tudi sama zasnova raziskave.

Ena od izhodiščnih predpostavk Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobra-
ževanja ICCS 2009 je bila, da so na širšem vsebinskem področju državljanske vzgoje po-
membni tudi vplivi družbenih dejavnikov, predvsem družine učenca, odnosov v razredu,
šoli ter v širši skupnosti nasploh. S tem je bilo povezano tudi 5. raziskovalno vprašanje raz-
iskave, in sicer: Kateri od vidikov šol in izobraževalnih sistemov so povezani z državljan-
skim vedenjem in odnosom do državljanstva?.1

Kakor izpostavljajo avtorji mednarodnega poročila raziskave ICCS 2009, je potreb-
no v okviru tega raziskovalnega vprašanja upoštevati tri ločene razsežnosti oz. področja,
in sicer

1 Za podrobnejšo predstavitev tega dela Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009 glej
6. poglavje mednarodnega poročila raziskave ICCS 2009 (Schulz idr., 2010).

115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120