Page 299 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 299
Korpus omemb pojma Evropa v izbranih učbenikih za pouk zgodovine ... 

/…/
Osvajanje ameriškega zahoda je trajalo celo stoletje. Naseljenci, ki so pri-
hajali iz Evrope, so poselili ozemlje, ki so ga odvzeli domačinom, Indijan-
cem. To seveda ni potekalo brez nasilja in pobijanja. Preganjanje doma-
činov je še pospešila železnica, ki je leta 1869 povezala vzhod z zahodom
ZDA. Tako so v Ameriki izginila cela plemena domorodcev. V zaničevanju
in izkoriščanju je trpelo tudi temnopolto ameriško prebivalstvo.
b) str. 123 (komentar pod sliko): Industrijska revolucija na Japonskem:
Japonci so se bali, da bodo ZDA in Evropa ogrozile njihovo samostojnost,
če se njihovo gospodarstvo ne bo moglo kosati z njihovo vojsko in tehno-
loško močjo. Zato so njihovi voditelji najeli tuje strokovnjake, da so zače-
li na Japonskem širiti novo znanje s področja kmetijstva, gradbeništva in
tehnologije. Gradili so tovarne, ladjedelnice, železnice. Uvedli so enoten
šolski sistem.
XXXI. vsebinski sklop/tema: PRVE KAPITALISTIČNE VELESILE
(izbirno)
– naslov: Nova odkritja in spoznanja, ki so spremenila življenje ljudi
– akterji: zahodna Evropa, ZDA
– vrednote: vrste družbenih sprememb (napredek v proizvodnji, tehni-
ki, vsakodnevnem življenju), liberalne (razvoj gospodarstva, izumi, napre-
dek), emocionalne (naglo napredovanje, skokovit napredek)
– Evropa: a) geo. b) polit. c) geopolit. d) kult.
– slikovni material: /
– št. strani: 1
– izbrano besedilo:
str. 125 (osrednje besedilo): Gospodarstvo je v zahodni Evropi in ZDA
v drugi polovici 19. stoletja naglo napredovalo in leta ob koncu stoletja so
prinesla toliko izumov, da so povzročili nov skokovit napredek v proizvo-
dnji, tehniki in vsakodnevnem življenju.
XXXII. vsebinski sklop/tema: ŽIVLJENJE LJUDI V 19. STOLETJU
(izbirno)
– naslov: Položaj delavcev in reševanje delavskega vprašanja
– akterji: delavci, evropske dežele, delavska izobraževalna in podporni-
ška društva, sindikati, Marks, Engels
– vrednote: vrste družbenih sprememb (združevanje delavcev), liberalne
(sindikati, delavska društva, politični boj)
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304