Page 68 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 68
 Transumetnost

aplikativno zanimivi so projekti Iztoka Amona, ki raziskuje večsenzorične
sisteme, ki bi slepim in slabovidnim pomagali zaznavati vidni svet (torej ga
prevajajo v druge, tipne signale) oziroma prostor (Amon je razvil dražljaj-
ski sistem za slepe, ki jih na poti usmerja s pomočjo GPS signalov).

***

V publikaciji Art & Science. Creative Fusion, kjer so predstavljeni števil-
ni projekti in ustvarjalci, ki delujejo na presečišču umetnosti, znanosti in
tehnologije, uredniki v zaključku zapišejo: »Iz te publikacije smo videli, da
umetniki ne uporabljajo več samo svojih čopičev, temveč intenzivno upo-
rabljajo nove materiale in tehnologije, ki so na voljo na začetku 21. stoletja:
novi materiali, reciklažni postopki, elektronika, kibernetika, softver, tele-
komunikacije, informacijski sistemi itn. In ne gre le za vprašanje opreme –
sedanji način predstavljanja umetnosti se je spremenil«.121

Vse več umetnikov uporablja umetnost za komunikacijo o znanosti in
tehnologiji ter vlogi, ki jo imata ti dve v družbi. Dragan Živadinov (nato
trojica Živadinov, Turšič, Zupančič) gledališče razvije v smeri kozmoki-
netike. Zadnja uprizoritev Projektila Noordung, petdesetletne gledališke
predstave (premiera je bila leta 1995, prva ponovitev deset let kasneje, tj.
2005, naslednje se vrstijo v desetletnih razmikih do 2045), se bo udejanjila
v zemeljski orbiti, kamor bo režiser izstrelil simbole-igralce, ki bodo nado-
mestili tedaj že umrle igralce. Režiser bo obenem storil samomor, saj se bo
v orbito izstrelil tudi sam. Interesa za kozmologijo in kozmonavtiko ume-
tnik v tem primeru ne ohranja na nivoju transformacij informacij iz sveta
znanosti v svet umetnosti ali celo za izraz umetniške recepcije zemeljskih
ali vesoljskih pojavov in znanstvenih dosežkov, temveč uresničuje dejan-
sko stapljanje umetnosti, tehnologije in znanosti. Pri transdisciplinarnem
delovanju umetnost vse manj prevzema sekundarno vlogo v razmerju do
znanosti in tehnologije, temveč je lahko celo ključna pri snovanju in vode-
nju projektov, programov in institucij, ki imajo velik pomen za znanost in
tehnologijo. Iniciativa iz kroga umetnosti je pripeljala do vzpostavitve po-
membnega znanstveno-kulturnega središča v Vitanju. Že odprtemu spo-
minskemu središču Hermana Potočnika Noordunga v obliki observatori-
ja se bo kmalu pridružilo Kulturno središče evropskih vesoljskih tehnolo-
gij (KSEVT), nastalo na osnovi pobude Dragana Živadinova, Mihe Turši-
ča in Srečka Fijavža. Ta institucija, ki bo namenjena kulturalizaciji vesolja,

121 Jurij Krpan, Marko Peljhan, Mojca Puncer (ur.), Art & Science. Creative Fusion, Bruselj: Ev-
ropska komisija, 2008, 29.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73