Page 65 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 65
Odpiranje: k transumetnosti
zvočne raziskave v porastu – performerka VALIE EXPORT se v zadnjih
letih ukvarja z raziskovanjem glasu,116 plesalka, performerka in glasbenica
Irena Tomažin izvirno prispeva k raziskavam glasu, ki ga povezuje z gibom,
Zavod za raziskovanje zvočnih umetnosti117 redno predstavlja zvočnoraz-
iskovalne projekte, na intermedijskih festivalih so avdiovizualni perfor-
mansi in instalacije postali nujna komponenta,118 Tao G. Vrhovec Sambo-
lec in Bojan Fajfrić organizirata skupinsko razstavo Dissecting the Ear (Se-
ciranje ušesa), v sklopu katere avtorji raziskujejo dvoumnost slušnosti (angl.
aurality), tj. dvoumnosti intencionalnega slišanja in poslušanja v različnih
kulturnih kontekstih. Kustosa zapišeta, da kljub temu da živimo v prete-
žno vizualno/pisni kulturi, obstajajo določeni momenti, v katerih postane
zvočna komunikacija odločilna. Zvočnost je po eni strani hitrejša od pisne
komunikacije, po drugi strani pa zelo podpira interpretacijo, kajti v času
izginja, če ni posneta.119 Kustosa kot avtorja v tem sklopu predstavita svoj
projekt Avdiovizualni laboratorij, v katerem prek kratkih psihoakustičnih
slušnih in slušnovizualnih poskusov dekonstruirata procese slišanja in po-
slušanja. S tem raziskujeta povezavo med notranjim ušesom in centrom za
sluh v možganih – o slednjem namreč še vedno vemo zelo malo. Zaenkrat
pa je nastalo le malo projektov, ki bi se posrečeno ukvarjali s tipnimi in vo-
njalnimi raziskavami. V tej smeri deluje gledališče Senzorium, ki raziskuje
možnosti tipnega gledališča oziroma happeninga.120 Posebej izvirni in tudi
116 Performans The Voice as Performance, Act and Body (Glas kot performans, dejanje in telo) je
bil predstavljen na 52. beneškem bienalu v Arzenalih leta 2007 (kustos: Robert Storr). Iz tek-
sta, ki ga umetnica bere med performansom: »Glasilke so simbol glasu / ločujejo dva fenomena
/ glas v notranjosti telesa, dih / in glas izven telesa / fenomen vokalizacije / oblikovanja govora«.
, 20. 12. 2009.
117 , 20. 12. 2009.
118 Festival Break 2.3 Nove vrste (2005) je predstavil serijo raznolikih zvočnih in avdiovizual-
nih performansov ter instalacij (Jodi Rose iz zvokov kovinskih mostov konstruira elektronsko
glasbo, duo [sic] konstruira glasbo iz zvokov, ki nastajajo ob odstranjevanju telesnih drobcev, tj.
nohtov, las, kože, akuvido povezujeta programske formule z avdiovizualnimi oblikami, Bas van
Koolwijk in Christian Toonk v performansu RGB v živo pretvarjata video signal v zvočni, Miha
Ciglar »zlorablja« klasično tehnologijo in zvočnost komponira prek izvirne rabe vmesnikov,
gOtO+hAtA ustvarja glasbo s pomočjo senzoričnega oblačila, Joost Nieuwenburg zvoke pri-
klicuje na osnovi fizikalnih zakonov elektrike in magnetizma, ko se v zvočni instalaciji Pojoče
strune strune v močnem magnetnem polju ob dovodu električne energije raztezajo in krčijo ozi-
roma vibrirajo itd. Polona Tratnik (ur.), Nove vrste / New Species, Festival Break 2.3; program:
, 20. 12. 2009. 15. mednarodni festi-
val računalniških umetnosti (Maribor) je leta 2009 organiziral serijo avdiovizualnih nastopov
(uho; oko), ki so v živo združevali elektronsko glasbo z vizualnim.php?id=144>, 20. 12. 2009.
119 Tao G. Vrhovec Sambolec & Bojan Fajfrić, Dissecting the Ear, Groningen: Sign Gallery, 2007, 3.
120, 20. 12. 2009.
zvočne raziskave v porastu – performerka VALIE EXPORT se v zadnjih
letih ukvarja z raziskovanjem glasu,116 plesalka, performerka in glasbenica
Irena Tomažin izvirno prispeva k raziskavam glasu, ki ga povezuje z gibom,
Zavod za raziskovanje zvočnih umetnosti117 redno predstavlja zvočnoraz-
iskovalne projekte, na intermedijskih festivalih so avdiovizualni perfor-
mansi in instalacije postali nujna komponenta,118 Tao G. Vrhovec Sambo-
lec in Bojan Fajfrić organizirata skupinsko razstavo Dissecting the Ear (Se-
ciranje ušesa), v sklopu katere avtorji raziskujejo dvoumnost slušnosti (angl.
aurality), tj. dvoumnosti intencionalnega slišanja in poslušanja v različnih
kulturnih kontekstih. Kustosa zapišeta, da kljub temu da živimo v prete-
žno vizualno/pisni kulturi, obstajajo določeni momenti, v katerih postane
zvočna komunikacija odločilna. Zvočnost je po eni strani hitrejša od pisne
komunikacije, po drugi strani pa zelo podpira interpretacijo, kajti v času
izginja, če ni posneta.119 Kustosa kot avtorja v tem sklopu predstavita svoj
projekt Avdiovizualni laboratorij, v katerem prek kratkih psihoakustičnih
slušnih in slušnovizualnih poskusov dekonstruirata procese slišanja in po-
slušanja. S tem raziskujeta povezavo med notranjim ušesom in centrom za
sluh v možganih – o slednjem namreč še vedno vemo zelo malo. Zaenkrat
pa je nastalo le malo projektov, ki bi se posrečeno ukvarjali s tipnimi in vo-
njalnimi raziskavami. V tej smeri deluje gledališče Senzorium, ki raziskuje
možnosti tipnega gledališča oziroma happeninga.120 Posebej izvirni in tudi
116 Performans The Voice as Performance, Act and Body (Glas kot performans, dejanje in telo) je
bil predstavljen na 52. beneškem bienalu v Arzenalih leta 2007 (kustos: Robert Storr). Iz tek-
sta, ki ga umetnica bere med performansom: »Glasilke so simbol glasu / ločujejo dva fenomena
/ glas v notranjosti telesa, dih / in glas izven telesa / fenomen vokalizacije / oblikovanja govora«.
117
118 Festival Break 2.3 Nove vrste (2005) je predstavil serijo raznolikih zvočnih in avdiovizual-
nih performansov ter instalacij (Jodi Rose iz zvokov kovinskih mostov konstruira elektronsko
glasbo, duo [sic] konstruira glasbo iz zvokov, ki nastajajo ob odstranjevanju telesnih drobcev, tj.
nohtov, las, kože, akuvido povezujeta programske formule z avdiovizualnimi oblikami, Bas van
Koolwijk in Christian Toonk v performansu RGB v živo pretvarjata video signal v zvočni, Miha
Ciglar »zlorablja« klasično tehnologijo in zvočnost komponira prek izvirne rabe vmesnikov,
gOtO+hAtA ustvarja glasbo s pomočjo senzoričnega oblačila, Joost Nieuwenburg zvoke pri-
klicuje na osnovi fizikalnih zakonov elektrike in magnetizma, ko se v zvočni instalaciji Pojoče
strune strune v močnem magnetnem polju ob dovodu električne energije raztezajo in krčijo ozi-
roma vibrirajo itd. Polona Tratnik (ur.), Nove vrste / New Species, Festival Break 2.3; program:
val računalniških umetnosti (Maribor) je leta 2009 organiziral serijo avdiovizualnih nastopov
(uho; oko), ki so v živo združevali elektronsko glasbo z vizualnim.
119 Tao G. Vrhovec Sambolec & Bojan Fajfrić, Dissecting the Ear, Groningen: Sign Gallery, 2007, 3.
120