Page 61 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 61
Odpiranje: k transumetnosti 

namični obliki, ki izvira iz senc oseb in predmetov na zunanji steni. Bolj
slikarski pa je prototip, pri katerem so notranje stene svetlobno obarvane z
barvnimi prelivi, ki »pametno« tečejo po stenah glede na morfologijo ste-
ne, ki pa se prav tako lahko spreminjajo v različne slikovne kombinacije v
interakciji z zunanjo steno in vetrnimi senzorji – v tem primeru veter »raz-
piha« sliko v notranjosti, jo v času slika po stenah. Projekt Podoba vetrne
kode je zamišljen kot raziskovanje možnosti senzoričnih oziroma odzivnih
arhitekturnih elementov.

Na raziskovanju percepcije temelji tudi delo Sanele Jahić in Tea Spiller-
ja ter Tadeja Komavca, ki podobe za gledalca konstruirajo z visoko razviti-
mi posebnimi tehnologijami, ki omogočajo videnje le pod točno določeni-
mi pogoji. Pri Saneli Jahić se vizualna podoba iz v prostoru premikajočih
se diodnih lučk sestavi v času; in ko se lučke na instalaciji prenehajo pre-
mikati, najsibo v hipu ali z upočasnjevanjem, izgine (gibanje je zelo hitro,
včasih krožno, drugič vertikalno). Podobno X-lam Tea Spillerja in Tade-
ja Komava (2005) prostorsko dimenzijo zamenja s časovno. X-lam je spr-
va za gledalca le pokončna svetleča palica. Za konstruiranje podobe je po-
trebno premikanje gledalca oziroma njegovega pogleda – namesto da bi se
podoba s premikom pogleda zabrisala (kot pri vožnji z avtom), se šele po-
javi kot ostra in jasna. V hipu, ko je gib končan, pa tudi izgine – obstaja to-
rej zgolj ob in v času pravilnega premika pogleda (ki ga opravimo z obra-
tom glave). Resničnost je potrebno razumeti v štirih enakovrednih dimen-
zijah, kot to izhaja iz Einsteinove teorije relativnosti, s katero čas postane
enakovreden trem prostorskim dimenzijam, predlagata Spiller in Koma-
vec.114 Izvirni sodobni optični eksperimenti nas učijo upoštevati dimenzijo
časa pri percepciji, kažejo na dejstvo stalnega premikanja, kajti nista le Cé-
zanne ali kubistični slikar tista, ki slikata tako, da beležita čas gledanja in
prevajata navidezno tretjo prostorsko dimenzijo v sliki, virtualno globino,
v časovnost, temveč kar pravi Merleau-Ponty, »[o]ko je orodje, ki se sámo
premika,«115 velja tudi za receptorja.

Če se je modernizem izrazito posvečal raziskovanju medija, ki ga je ho-
tel očistiti vsega drugega, njemu nelastnega, tujega, je sodobno raziskova-
nje medija precej drugačno. Umetniški kolektiv BridA prav tako izhaja iz
slikarstva, pri katerem se v svojem delu osredotoča na proces. Ta je tisti, ki
ga želi BridA izpostaviti in zmotiti, česar se loti z vprašanji: od kod izvira

114 Teo Spiller, Tadej Komavec, »X-lam, optična inovacija«, v: Polona Tratnik (ur.), Nove vrste /
New Species, Festival Break 2.3, Ljubljana: Zavod K6/4, 2005, 116.
115 Maurice Merleau-Ponty, »Oko in duh«, v: Polona Tratnik (ur.), Horizonti (priloga revije Li-
kovne besede za filozofijo in teorijo umetnosti), št. 1, 2, pomlad, poletje 2004, 37.
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66