Page 160 - Šolsko polje, XXXI, 2020, 5-6: Teaching Feminism, ed. Valerija Vendramin
P. 160
šolsko polje, letnik xxxi, številka 5–6

still persisting despite the backlashes that seek to extort a price for doing
feminism, even if feminist practices are forced to take a more subtle form.
Keywords: feminism, women’s studies, higher education, curricula,
resistance
POUČEVATI FEMINIZEM: MED MARGINALIZIRANOSTJO
IN FEMINISTIČNO VZTRAJNOSTJO
Cilj prispevka je pridobiti vpogled v načine, kako feministična načela, vse-
bine in prakse vztrajajo v visokem šolstvu v času neoliberalne ideologi-
je, postfeminizma in stopnjevanja skrajno desne politike. Osrednja tema
članka je položaj programov in vsebin, povezanih s spoli in feministič-
nimi temami v visokem šolstvu, ki bi ga bilo treba obravnavati na prese-
čiščih: 1) družbenega konteksta, 2) institucionalnih okolij (formalizirani
in uradni učni načrti, povezani s spolom) in 3) (znotraj) institucionalnih
praks, kot so negativne reakcije in sankcije proti feminističnim praksam.
Zato v uvodnem delu najprej povzamemo začetke ženskih študijev po sve-
tu in pokažemo na ambivalentnost institucionalizacije feminističnih ve-
dnosti. Nadaljujemo s kratko analizo aktualnih družbenih in političnih
okoliščin, zaznamovanih s sprego desničarske/konservativne politike in
neoliberalne ideologije, ki daje vtis nepomembnosti in pogrešljivosti fe-
minizma, kar počne na ozadju iluzije individualiziranega »krasnega no-
vega sveta«, kjer se zdi vse mogoče, dosegljivo in dostopno. Sledi pregled
stanja feminističnih tem v kontekstu slovenskega visokega šolstva. Ta del
temelji na analizi dokumentov: učnih načrtov in predstavitvenih zbor-
nikov pedagoških fakultet treh slovenskih univerz. Raziskava pokaže, da
spoli oz. enakost med spoli ter feministične teme v visokem šolstvu ostaja-
jo še vedno marginalizirane. Predmeti, ki so v celoti posvečeni omenjenim
temam, so še zmeraj redki in ostajajo na ravni izbirnih, torej neobveznih
vsebin. Po razpravi o ovirah in preprekah, s katerimi se sooča feminizem,
članek zaključimo z razpravo o feministični vztrajnosti in odpornosti na
ovire v visokem šolstvu. Ta še vedno vztraja kljub negativnemu odnosu do
feminizma, četudi so feministične prakse neredko prisiljene sprejeti bolj
subtilno obliko.
Ključne besede: feminizem, ženske študije, visoko šolstvo, kurikulum,
odpor

158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165