Page 8 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 3-4: Nasilje, šola, družba II, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 8
šolsko polje, letnik xxx, številka 3–4
izrazito izstopa nasilje, ki so ga mladi lahko deležni preko interakcij s sve-
tovnim spletom.
V drugem delu tematske številke revije smo zbrali članke, ki prina-
šajo vpogled v konkretno stanje problematike v izobraževanju. Razprave o
empiričnih raziskavah dopolnjujejo strokovni pregledi aktivnosti za pre-
prečevanje nasilja, ki se že izvajajo v našem prostoru.
Prispevek Psihološki vidiki medvrstniškega nasilja v šolah: ugotovi-
tve nekaterih slovenskih raziskav dr. Sonje Pečjak in dr. Tine Pirc prika-
zuje psihološko raziskovanje različnih vidikov medvrstniškega nasilja na
šolah, z opisom lastnih raziskovalnih rezultatov s tega področja v prete-
klih letih, ki kažejo, da je tega nasilja pomembno več v osnovni kot srednji
šoli, več med fanti kot dekleti in več med učno manj uspešnimi učenci.
Zagrebški avtorji mag. Marko Prpić, dr. Jelena Pavičić Vukičević in mag.
Matea Korda v prispevku Šolska klima kot napovedovalec nasilja učencev
nad učitelji predstavljajo inovativno raziskavo merjenja poročanja učen-
cev in hkrati učiteljev o pojavu nasilja nad učitelji ter ugotavljajo dejav-
nike, ki določene vrste nasilja nad učitelji najbolj napovedujejo. Članek
Doživljanje nasilja v mladostništvu: vloga odnosov z vrstniki, odnosov z
učitelji ter čustvenih in socialnih kompetenc avtoric Tine Pivec in dr. Ane
Kozina predstavlja glavna sporočila raziskovanja napovedne vrednosti de-
javnikov čustvenih in socialnih kompetenc, vrstniških odnosov in odno-
sov učencev z učitelji za pojav viktimizacije v okviru projekta Roka v roki:
Socialne in čustvene spretnosti za nediskriminatorno in vključujočo sku-
pnost, ki sporočajo, da so bistveni dobri odnosi z učitelji, saj so ključni na-
povedniki viktimizacije pozitivni odnosi z vrstniki in negativni odnosi z
učitelji, ki tudi vplivajo na povezanost viktimizacije s prosocialnim vede-
njem ter z negativnimi odnosi z vrstniki. Rezultati analize povezanosti
med pripadnostjo šoli, doživetim nasiljem, motivacijo za učenje in zna-
njem na podlagi nacionalnih podatkov merjenja stališč in znanja osnov-
nošolcev v prispevku Ali je šolsko nasilje med slovenskimi učenci povezano z
učenjem? kažejo, da so različne oblike nasilja povezane z uspešnostjo raz-
lično starih učencev v šoli in opozarjajo še posebej na tiste kritične oblike
nasilja za otroke, ki lahko ostanejo med odraslimi neopažene zaradi njiho-
vega manjšega pomena v odraslem svetu.
V prispevku Spletno nadlegovanje v šolah z vidika spola dr. Barbara
Neža Brečko razpravlja o svežih rezultatih pravkar zaključene velike naci-
onalne raziskave Odklikni! o spletnem nasilju nad dekleti, ki je v Sloveniji
ne samo v porastu, ampak je tudi že doseglo kritično raven. Vsebinsko ši-
rok pregledni strokovni članek Maje Vreča Spletno nasilje, virtualno na-
silje ali nasilje, ki uporablja nove tehnologije? nam predstavi izhodiščne
okvire in širino strokovnih aktivnosti akademskih ter zasebnih združenj
6
izrazito izstopa nasilje, ki so ga mladi lahko deležni preko interakcij s sve-
tovnim spletom.
V drugem delu tematske številke revije smo zbrali članke, ki prina-
šajo vpogled v konkretno stanje problematike v izobraževanju. Razprave o
empiričnih raziskavah dopolnjujejo strokovni pregledi aktivnosti za pre-
prečevanje nasilja, ki se že izvajajo v našem prostoru.
Prispevek Psihološki vidiki medvrstniškega nasilja v šolah: ugotovi-
tve nekaterih slovenskih raziskav dr. Sonje Pečjak in dr. Tine Pirc prika-
zuje psihološko raziskovanje različnih vidikov medvrstniškega nasilja na
šolah, z opisom lastnih raziskovalnih rezultatov s tega področja v prete-
klih letih, ki kažejo, da je tega nasilja pomembno več v osnovni kot srednji
šoli, več med fanti kot dekleti in več med učno manj uspešnimi učenci.
Zagrebški avtorji mag. Marko Prpić, dr. Jelena Pavičić Vukičević in mag.
Matea Korda v prispevku Šolska klima kot napovedovalec nasilja učencev
nad učitelji predstavljajo inovativno raziskavo merjenja poročanja učen-
cev in hkrati učiteljev o pojavu nasilja nad učitelji ter ugotavljajo dejav-
nike, ki določene vrste nasilja nad učitelji najbolj napovedujejo. Članek
Doživljanje nasilja v mladostništvu: vloga odnosov z vrstniki, odnosov z
učitelji ter čustvenih in socialnih kompetenc avtoric Tine Pivec in dr. Ane
Kozina predstavlja glavna sporočila raziskovanja napovedne vrednosti de-
javnikov čustvenih in socialnih kompetenc, vrstniških odnosov in odno-
sov učencev z učitelji za pojav viktimizacije v okviru projekta Roka v roki:
Socialne in čustvene spretnosti za nediskriminatorno in vključujočo sku-
pnost, ki sporočajo, da so bistveni dobri odnosi z učitelji, saj so ključni na-
povedniki viktimizacije pozitivni odnosi z vrstniki in negativni odnosi z
učitelji, ki tudi vplivajo na povezanost viktimizacije s prosocialnim vede-
njem ter z negativnimi odnosi z vrstniki. Rezultati analize povezanosti
med pripadnostjo šoli, doživetim nasiljem, motivacijo za učenje in zna-
njem na podlagi nacionalnih podatkov merjenja stališč in znanja osnov-
nošolcev v prispevku Ali je šolsko nasilje med slovenskimi učenci povezano z
učenjem? kažejo, da so različne oblike nasilja povezane z uspešnostjo raz-
lično starih učencev v šoli in opozarjajo še posebej na tiste kritične oblike
nasilja za otroke, ki lahko ostanejo med odraslimi neopažene zaradi njiho-
vega manjšega pomena v odraslem svetu.
V prispevku Spletno nadlegovanje v šolah z vidika spola dr. Barbara
Neža Brečko razpravlja o svežih rezultatih pravkar zaključene velike naci-
onalne raziskave Odklikni! o spletnem nasilju nad dekleti, ki je v Sloveniji
ne samo v porastu, ampak je tudi že doseglo kritično raven. Vsebinsko ši-
rok pregledni strokovni članek Maje Vreča Spletno nasilje, virtualno na-
silje ali nasilje, ki uporablja nove tehnologije? nam predstavi izhodiščne
okvire in širino strokovnih aktivnosti akademskih ter zasebnih združenj
6