Page 153 - Šolsko polje, XXIX, 2018, no. 1-2: The Language of Neoliberal Education, ed. Mitja Sardoč
P. 153
povzetki ■ abstracts

and a means to order our thoughts on a topic. Although the term can be
traced to the early Greeks concerned with the problem of truth and rhet-
oric in democracy, it gains foothold in the 17th century with Böckel (1677)
and a determinate reading in the twentieth century with Foucault (1970).
In the second half, the essay traces the emergence of the figure of Homo
Oeconomicus and the rise of rational choice theory by focusing on its ap-
plication to education as a commodity. In this context, the essay discuss-
es the twin discourses of Individualism and Community with associated
concepts of Freedom and Equality. Finally, the paper turns to a discussion
of Foucault’s understanding of neoliberalism.
Keywords: neoliberalism, political discourse, Homo Oeconomicus,
education

Neoliberalizem kot politični diskurz:
politična aritmetika Homo oeconomicus

Ta esej je razprava o neoliberalizmu kot obliki političnega diskurza –
»politična aritmetika Homo Oeconomicus«. V prvi polovici, esej začne z
genealogijo političnega diskurza z etimologijo iz poznega srednjeveškega
angleškega jezika in srednjeveškega latinskega jezika, ki označuje proces
razmišljanja ter sredstvo za ureditev svojih misli o temi. Čeprav je izraz
mogoče zaslediti pri zgodnjih Grkih, ki se ukvarjajo s problematiko
resnice in retorike v demokraciji, se je v 17. stoletju uveljavil z Böckelom
(1677) in odločnim branjem z Foucaultom v dvajsetem stoletju (1970). V
drugi polovici leta, esej obravnava nastanek figure Homo Oeconomicus
in vzpona teorije racionalne izbire, s poudarkom na njeni uporabi na
področju izobraževanja kot blaga. V tem kontekstu se v eseju razpravlja
o dvojnih diskurzih individualizma in skupnosti s povezanimi koncepti
svobode in enakosti. V zaključku članek preide na razpravo o Foucaultovem
razumevanju neoliberalizma.
Ključne besede: neoliberalizem, politični diskurz, Homo Oeconomicus,
izobraževanje

Urška Štremfel

European Neoliberal Discourse and Slovenian Educational
Space

In the article we address political and educational science relevant ques-
tions about influence of educational (neoliberal) governance in the
European Union (EU) on the development of national educational pol-
icies and practices. The identified question is examined by theoreti-
cal dispositions of new modes of EU governance as governance of goals,

151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158