Page 11 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 11
m. šimenc in m. sardoč ■ etika in šola
Grušovnik izpeljuje, da se je moralna vzgoja v postindustrijskih
družbah odvrnila od reprodukcije družbenih norm h konstrukciji avto­
nomnega subjekta, vendar raziskave opozarjajo, da odločanje ne izvaja
sebi transparentni subjekt, saj kognitivni procesi, ki niso neposredno do­
stopni zavesti, na primer moralna hipokrizija in samoprevara, pomemb­
no vplivajo na moralno presojanje. Iz tega pa sledi, da bi morala moralna
vzgoja vključevati tudi poznavanje procesov, ki od znotraj omejujejo kri­
tičnost in racionalnost subjekta morale.
Kodelja se v svojem prispevku ukvarja z opredelitvijo etike edukacij­
skega raziskovanja, posebno pozornost pa nameni dvema vprašanjema, ki
sta zanjo posebej pomembna: vprašanje informiranega soglasja in vpraša­
nje svobode objavljanja. Pri prvem je izstopajoča težava pri raziskavah, ki
vključujejo mladoletnike, pri drugem pa vplivi ekonomskih interesov in
moralnih dolžnosti na svobodo znanstvenikov.
Sardoč v svojem prispevku analizira nekatere izmed zapostavljenih
ali celo spregledanih razsežnosti talentov (ter s tem povezano problemati­
ko nadarjenosti). Poseben poudarek nameni sami anatomiji pojma talen­
ta kot osnovni predpostavki načela »odprtosti vseh družbenih položajev
talentom«. V sklepnem delu opozori na dva izmed temeljnih problemov,
ki postavljata pod vprašaj koherentnost egalitarnega pojmovanja družbe­
ne (ne)enakosti.
Teršek pa analizira procese, ki so pripeljali do tega, da so se univerze
podredile neoliberalni logiki trgov, univerzitetni delavci postali »sužnji
zrobotizirane tehnokratske razčlovečenosti« in se odpovedali svoji bistve­
ni nalogi, oblikovanju kritičnih državljanov.
To številko revije Šolsko polje pa zaključujejo trije članki v razdel­
ku Razprave.

9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16