Page 9 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 9
Etika in šola
Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
Tematika etike za sodobni šolski prostor predstavlja nenehni izziv,
na katerega je mogoče odgovarjati predvsem z neprestano refleksi
jo. Razloga za ta položaj sta vsaj dva. Na eni strani za sodobne druž
be velja specifično nelagodje v odnos do morale.
Richard Sennett viru tega nelagodja pravi korozija značaja v sodob
nem kapitalizmu. S tem meri na imperativ fleksibilnosti, ki ga sodobne
družbe nalagajo posamezniku. Imperativ zahteva: »Vse življenje se iz
obražuj, pripravi se na to, da boš večkrat v življenju zamenjal službo. Uspo
sobi se, da se boš lahko prilagajal različnim zahtevam delovnega mesta …«
Fleksibilnost in prilagodljivost sta danes predstavljeni kot cilj, h kateremu
se teži, kot vrlini, ki sta tako pomembni, da sta uvrščeni med zapisane cilje
izobraževalnega sistema. Po drugi strani pa se v medosebnih odnosih pri
čakuje zavezanost, držanje besede, vztrajanje, pričakuje se, da se oseba gle
de svojih temeljnih zavez ne bo spremenila. Na ravni skupnosti se priča
kuje podobno nefleksibilnost: glede temeljnih načel skupnega življenja se
pričakuje pripravljenost zavzemati se zanj, fleksibilnost pa se tu poimenu
je nenačelnost, oportunizem. Francis Fukuyama to poimenuje velika dis
rupcija v modele družbenega življenja industrializiranega sveta, ki je na
eni strani povezana z ekonomsko modernizacijo, po drugi pa z vrsto indi
katorjev, kot so zlom nuklearne družine, razporoke, otroci, rojeni nepo
ročenim staršem, kriminal, zlorabe otrok, alkoholizem in zloraba drog.
John Hendry temu pravi domnevni kolaps moralne avtoritete. Socialna
statistika po njegovem mnenju ne podpira Fukuyamove teze, da imamo
opravka s kolapsom moralnih vrednot. Podatki pa napeljujejo k tezi, da so
omajane tradicionalne moralne avtoritete in institucije, povezane z njo, s
7
Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
Tematika etike za sodobni šolski prostor predstavlja nenehni izziv,
na katerega je mogoče odgovarjati predvsem z neprestano refleksi
jo. Razloga za ta položaj sta vsaj dva. Na eni strani za sodobne druž
be velja specifično nelagodje v odnos do morale.
Richard Sennett viru tega nelagodja pravi korozija značaja v sodob
nem kapitalizmu. S tem meri na imperativ fleksibilnosti, ki ga sodobne
družbe nalagajo posamezniku. Imperativ zahteva: »Vse življenje se iz
obražuj, pripravi se na to, da boš večkrat v življenju zamenjal službo. Uspo
sobi se, da se boš lahko prilagajal različnim zahtevam delovnega mesta …«
Fleksibilnost in prilagodljivost sta danes predstavljeni kot cilj, h kateremu
se teži, kot vrlini, ki sta tako pomembni, da sta uvrščeni med zapisane cilje
izobraževalnega sistema. Po drugi strani pa se v medosebnih odnosih pri
čakuje zavezanost, držanje besede, vztrajanje, pričakuje se, da se oseba gle
de svojih temeljnih zavez ne bo spremenila. Na ravni skupnosti se priča
kuje podobno nefleksibilnost: glede temeljnih načel skupnega življenja se
pričakuje pripravljenost zavzemati se zanj, fleksibilnost pa se tu poimenu
je nenačelnost, oportunizem. Francis Fukuyama to poimenuje velika dis
rupcija v modele družbenega življenja industrializiranega sveta, ki je na
eni strani povezana z ekonomsko modernizacijo, po drugi pa z vrsto indi
katorjev, kot so zlom nuklearne družine, razporoke, otroci, rojeni nepo
ročenim staršem, kriminal, zlorabe otrok, alkoholizem in zloraba drog.
John Hendry temu pravi domnevni kolaps moralne avtoritete. Socialna
statistika po njegovem mnenju ne podpira Fukuyamove teze, da imamo
opravka s kolapsom moralnih vrednot. Podatki pa napeljujejo k tezi, da so
omajane tradicionalne moralne avtoritete in institucije, povezane z njo, s
7