Page 21 - Pedagoški inštitut, nekaj dejstev. Pedagoški inštitut: Ljubljana 2019
P. 21
narodne primerjalne raziskave znanj
Dve mednarodni organizaciji, OECD (Organizacija za ekonomsko 19
sodelovanje in razvoj) in IEA (Mednarodna zveza za evalvacijo
izobraževalnih dosežkov), usmerjata velike primerjalne raziskave
znanj. Obstajajo še druge, katerih domet je ožje regijski.
Pedagoški inštitut (PI) v Sloveniji koordinira te mednarodne
primerjalne raziskave znanja (v angl. international large-scale
student assessments - ILSA) in primerjalne študije za šolsko
področje, in sicer raziskave obeh organizacij, tj. IEA in OECD.
Pomembno je, da imamo v Sloveniji zanesljive in merljive podatke
o stanju šolskega sistema in da so ti podatki in kazalniki zbirani
redno (v več časovnih ciklih). To velja tako za osnovnošolsko
raven (kamor se praviloma umeščajo predvsem IEA raziskave,
razen TIMSS Advanced) kakor srednješolsko raven (praviloma
OECD PISA). Organizaciji že v osnovi konceptualizirata svoje
raziskave različno. Medtem, ko se IEA raziskave osredotočajo
predvsem na šolsko znanje, pridobivanje spreminjanje itd. le-
tega in predvsem kurikularne podstati (zato se praviloma različne
pismenosti merijo v 4. in 8. razredu, v obdobju obveznega
izobraževanja), se PISA osredotoča na kompetence, ki jih
raziskuje v smislu tega, kako so mladi šolajoči se 15. letniki
pripravljeni na trg dela in življenje, ne glede na to, kje so te
kompetence pridobili. Na tem mestu omenimo le to značilnost, iz
različne konceptualizacije domen merjenja namreč izhajajo tudi
druge razlike, med tema dvema globalnima organizacijama pri
zbiranju podatkov. Pomembno pa je poudariti, da te raziskave ne
zbirajo le podatkov o različnih pismenostih/kompetencah
učencev/dijakov, temveč številne druge ozadenjske podatke, ki
bolje pojasnjujejo njihove dosežke. Zato so v različne raziskave
vključeni tudi različni vprašalniki: za učence/dijake, šole oz.
ravnatelje, učitelje, v eni od raziskav tudi starše ter nacionalni
kontekstualni vprašalniki. In katere mednarodne primerjalne
raziskave koordinira PI? Znotraj Centra za uporabno
epistemologijo so vzpostavljeni naslednji nacionalni koordinacijski
centri: IEA PIRLS (bralna pismenost četrtošolcev), IEA TIMSS
(matematična in naravoslovna pismenost osmošolcev ter TIMSS
Advanced – predmaturitetna matematika in fizika), IEA ICILS
Dve mednarodni organizaciji, OECD (Organizacija za ekonomsko 19
sodelovanje in razvoj) in IEA (Mednarodna zveza za evalvacijo
izobraževalnih dosežkov), usmerjata velike primerjalne raziskave
znanj. Obstajajo še druge, katerih domet je ožje regijski.
Pedagoški inštitut (PI) v Sloveniji koordinira te mednarodne
primerjalne raziskave znanja (v angl. international large-scale
student assessments - ILSA) in primerjalne študije za šolsko
področje, in sicer raziskave obeh organizacij, tj. IEA in OECD.
Pomembno je, da imamo v Sloveniji zanesljive in merljive podatke
o stanju šolskega sistema in da so ti podatki in kazalniki zbirani
redno (v več časovnih ciklih). To velja tako za osnovnošolsko
raven (kamor se praviloma umeščajo predvsem IEA raziskave,
razen TIMSS Advanced) kakor srednješolsko raven (praviloma
OECD PISA). Organizaciji že v osnovi konceptualizirata svoje
raziskave različno. Medtem, ko se IEA raziskave osredotočajo
predvsem na šolsko znanje, pridobivanje spreminjanje itd. le-
tega in predvsem kurikularne podstati (zato se praviloma različne
pismenosti merijo v 4. in 8. razredu, v obdobju obveznega
izobraževanja), se PISA osredotoča na kompetence, ki jih
raziskuje v smislu tega, kako so mladi šolajoči se 15. letniki
pripravljeni na trg dela in življenje, ne glede na to, kje so te
kompetence pridobili. Na tem mestu omenimo le to značilnost, iz
različne konceptualizacije domen merjenja namreč izhajajo tudi
druge razlike, med tema dvema globalnima organizacijama pri
zbiranju podatkov. Pomembno pa je poudariti, da te raziskave ne
zbirajo le podatkov o različnih pismenostih/kompetencah
učencev/dijakov, temveč številne druge ozadenjske podatke, ki
bolje pojasnjujejo njihove dosežke. Zato so v različne raziskave
vključeni tudi različni vprašalniki: za učence/dijake, šole oz.
ravnatelje, učitelje, v eni od raziskav tudi starše ter nacionalni
kontekstualni vprašalniki. In katere mednarodne primerjalne
raziskave koordinira PI? Znotraj Centra za uporabno
epistemologijo so vzpostavljeni naslednji nacionalni koordinacijski
centri: IEA PIRLS (bralna pismenost četrtošolcev), IEA TIMSS
(matematična in naravoslovna pismenost osmošolcev ter TIMSS
Advanced – predmaturitetna matematika in fizika), IEA ICILS