Page 126 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 126
enci v povprečju menijo, da imajo vsaj zmeren (odgovor »srednje«) vpliv na način pou-
čevanja, na kaj se poučuje ter na razredna in šolska pravila. Povprečen odstotek učencev, ki
menijo, da imajo velik ali srednje velik vpliv na odločitve na šoli, se giblje od 45 % (za od-
ločanje o urniku) ter 61 % (za vpliv na razredna pravila). Razlike med spoloma pri zazna-
vah vpliva na odločanje na šoli so majhne, vendar statistično pomembne.
Kakor kažejo podatki iz zgornje tabele, so slovenski učenci mnenja, da se njihovo mne-
nje zelo ali srednje največkrat upošteva pri obšolskih dejavnostih (61 %), razrednih pravi-
lih (56 %) ter načinu poučevanja (42 %). Nekoliko manj naj bi se njihovo mnenje upošte-
valo pri šolskih pravilih (39 %), gradivih za poučevanje/učenje (35 %), urniku (34 %) ter
temu, kaj se poučuje (32 %).
Kakor je razvidno iz rezultatov, ki so prikazani v spodnji tabeli, slovenski učenci me-
nijo, da učitelji v manjši meri upoštevajo njihovo mnenje ali pa ga sploh ne upoštevajo, kar
je statistično značilno pod mednarodnim povprečjem. Prav tako dekleta menijo, da učite-
lji manj upoštevajo njihovo mnenje kakor mnenje fantov. Podobne rezultate kot v Sloveni-
ji lahko najdemo še na Češkem, Finskem, v Lihtenštajnu, Angliji in Švici.
Podobno vprašanje je bilo tudi v vprašalniku za učitelje.
Tabela 63: Odgovori slovenskih učiteljev na vprašanje, koliko se na šoli upošteva mnenje učen-
cev pri nekaterih temah
Zelo Srednje Malo Sploh ne
Učna gradiva 4 26 45 25
Urnik 6 21 41 32
Razredna pravila 42 47 10 1
Šolska pravila 27 52 16 4
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
Največ učiteljev meni, da imajo učenci vsaj zmeren vpliv (odgovor »srednje«) na obli-
kovanje razrednih in šolskih pravil. Odstotek učiteljev, ki menijo, da imajo učenci velik
ali srednje velik vpliv na odločanje na šoli, se giblje med 34 % (za urnike) ter 79 % (za ra-
zredna pravila).
Rezultati, ki so prikazani v spodnji sliki, kažejo, da slovenski učitelji statistično zna-
čilno pozitivneje ocenjujejo vpliv učencev na odločitve v šolah. Podobno zaznavajo vpliv
učencev še učitelji na Kitajskem, v Kitajskem Tajpeju, na Češkem, v Estoniji, Gvatemali,
Indoneziji, Italiji, Južni Koreji, Latviji in Mehiki. Prav tako slovenski učitelji bolje ocenju-
126
čevanja, na kaj se poučuje ter na razredna in šolska pravila. Povprečen odstotek učencev, ki
menijo, da imajo velik ali srednje velik vpliv na odločitve na šoli, se giblje od 45 % (za od-
ločanje o urniku) ter 61 % (za vpliv na razredna pravila). Razlike med spoloma pri zazna-
vah vpliva na odločanje na šoli so majhne, vendar statistično pomembne.
Kakor kažejo podatki iz zgornje tabele, so slovenski učenci mnenja, da se njihovo mne-
nje zelo ali srednje največkrat upošteva pri obšolskih dejavnostih (61 %), razrednih pravi-
lih (56 %) ter načinu poučevanja (42 %). Nekoliko manj naj bi se njihovo mnenje upošte-
valo pri šolskih pravilih (39 %), gradivih za poučevanje/učenje (35 %), urniku (34 %) ter
temu, kaj se poučuje (32 %).
Kakor je razvidno iz rezultatov, ki so prikazani v spodnji tabeli, slovenski učenci me-
nijo, da učitelji v manjši meri upoštevajo njihovo mnenje ali pa ga sploh ne upoštevajo, kar
je statistično značilno pod mednarodnim povprečjem. Prav tako dekleta menijo, da učite-
lji manj upoštevajo njihovo mnenje kakor mnenje fantov. Podobne rezultate kot v Sloveni-
ji lahko najdemo še na Češkem, Finskem, v Lihtenštajnu, Angliji in Švici.
Podobno vprašanje je bilo tudi v vprašalniku za učitelje.
Tabela 63: Odgovori slovenskih učiteljev na vprašanje, koliko se na šoli upošteva mnenje učen-
cev pri nekaterih temah
Zelo Srednje Malo Sploh ne
Učna gradiva 4 26 45 25
Urnik 6 21 41 32
Razredna pravila 42 47 10 1
Šolska pravila 27 52 16 4
Vir: Baza podatkov ICCS 2009.
Največ učiteljev meni, da imajo učenci vsaj zmeren vpliv (odgovor »srednje«) na obli-
kovanje razrednih in šolskih pravil. Odstotek učiteljev, ki menijo, da imajo učenci velik
ali srednje velik vpliv na odločanje na šoli, se giblje med 34 % (za urnike) ter 79 % (za ra-
zredna pravila).
Rezultati, ki so prikazani v spodnji sliki, kažejo, da slovenski učitelji statistično zna-
čilno pozitivneje ocenjujejo vpliv učencev na odločitve v šolah. Podobno zaznavajo vpliv
učencev še učitelji na Kitajskem, v Kitajskem Tajpeju, na Češkem, v Estoniji, Gvatemali,
Indoneziji, Italiji, Južni Koreji, Latviji in Mehiki. Prav tako slovenski učitelji bolje ocenju-
126