Page 13 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 13
dgovor

Raziskava PISA je zasnovana kot dolgoročen mednarodni projekt, ki se pod okriljem
organizacije OECD od leta 2000 izvaja na mednarodni ravni v triletnih ciklih. Sloveni-
ja se je v projekt vključila leta 2004, ko so se pričele priprave na glavni zajem podatkov v
letu 2006. V raziskavi PISA 2012 je poleg Slovenije sodelovalo 66 držav, izmed tega 33 dr-
žav članic OECD in 33 držav partnerk. Glavni cilj raziskave je bilo tudi tokrat ugotavlja-
nje kompetenc 15-letnikov s področij naravoslovne, matematične in bralne pismenosti, to-
krat s poudarkom na matematični pismenosti.

Pedagoški inštitut je v letu 2007 (ur. Repež in Štraus, 2007) že izdal izhodišča merje-
nja bralne pismenosti, ki so se navezovala na naloge iz cikla 2006, kjer je bilo poudarjeno
področje merjenja sicer naravoslovje. Leta 2009 je bilo poudarjeno področje merjenja bra-
nje in naloge, ki so bile v raziskavi uporabljene takrat, temeljijo na izhodiščih, ki so pred
vami. Če primerjamo izhodišča merjenja iz leta 2006 in tista iz 2009 ter 2012, opazimo
marsikatero spremembo, predvsem v pojmovanju bralnih kompetenc in spreminjajočih
oblik besedila, ki se skladno z vedno spreminjajočim okoljem in izzivi, ki jih le-to posta-
vlja pred 15-letnike, skozi čas spreminjajo.

Raziskava PISA 2012 se na nacionalni ravni od preteklih ciklov razlikuje tudi po tem,
da je Slovenija prvič sodelovala v t. i. računalniškem preverjanju znanja matematike, bra-
nja in problemsko zasnovanih nalog. Vsi sodelujoči dijaki v raziskavi so tako najprej sode-
lovali v raziskavi tipa »papir in svinčnik«, kjer so naloge reševali v delovnih zvezkih, ka-
sneje pa je podvzorec dijakov sodeloval še v reševanju nalog na računalnikih.

Pričujoča izhodišča merjenja bralne pismenosti se navezujejo izključno na naloge, ki
so jih dijaki reševali v delovnih zvezkih, saj so izhodišča merjenja bralne pismenosti za ra-

13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18