Page 104 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja bralne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 6
P. 104
okracija v Atenah je sestavljena iz dveh razmeroma kratkih, a zgoščenih be-
sedil. Prvo spada med razlagalna besedila, čeprav bi prvemu odstavku, če bi ga
obravnavali ločeno, bolj ustrezal termin pripovedni, saj poroča o tem, kdaj se je
nekaj zgodilo, in se pri tem opira na zaporedje dogodkov v življenju neke ose-
be. Vendar pa v kontekstu celotnega besedila A biografski odstavek služi kot
uvod v pomembnejši drugi odstavek, ki Tukidida umešča v kontekst idej in opi-
suje njegovo izvirnost na področju zgodovinopisja. Besedilo A kot celota torej
prinaša razlago konceptov oziroma miselnih konstruktov, kar je značilnost raz-
lagalnih besedil.
Besedilo B je odlomek iz enega od “izmišljenih govorov”, ki jih je napisal Tuki-
did in so omenjeni v besedilu A. Besedilo B je utemeljevalno besedilo; bese-
de naj bi bil izgovoril Periklej v govoru, namenjenem političnemu prepričeva-
nju. Del izziva pri branju celotnega uvodnega besedila je razumevanje razmerja
med obema besediloma: slednje ni eksplicitno navedeno, vendar je o njem mo-
žno sklepati na podlagi zadnjega stavka besedila A in uvoda v besedilo B. Dru-
ge lastnosti, zaradi katerih je uvodno besedilo te naloge verjetno relativno zah-
tevno za 15-letnike, so njegova oddaljenost od vsakdanjih izkušenj, abstraktnost
jezika in formalni jezikovni register, zlasti v opisu Tukididovega pisanja. Po drugi
strani lahko utemeljeno pričakujemo, da je večina dijakov na koncu obveznega
šolanja precej dobro seznanjena z zgodovino kot konceptom in ima nekakšno
predstavo – četudi ne artikulirano – o tem, kaj je demokracija. Avtorji raziska-
ve so ocenili, da ta domnevna podlaga nudi dovolj konteksta, da se dijaki lahko
lotijo pričujoče naloge.

104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109